الهياتم اليوم
قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 13401721
الهياتم اليوم
قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 13401721
الهياتم اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الهياتم اليوم

أهلا بك يا زائر فى الهياتم اليوم
 
الرئيسيةالرئيسية  الموقع الرسمىالموقع الرسمى  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
للإعلان على الصفحة الرئيسية للمنتدى راسلونا على Hayatemtoday@yahoo.com

أوالإتصال على الرقم 01283953876
                   01201616424
مع تحيات :إداره منتدى الهياتم اليوم
أهلا ومرحبا بكم فى منتدى الهياتم اليوم









 

 قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)

اذهب الى الأسفل 
+10
عادل
&KHALED&
الاسطورة
محمد بسيونى كسبر
نورين
ابراهيموفيتش
ahmedhp2010
sara3000
kashooo
رؤى الروح
14 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 11, 2010 6:03 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا انتوا واحشتونى جداااا لانى كنت بعيده شوية
عن المنتدى بس خلاص رجعت
والنهارده هنزلكم قصة حلوة جدا هتعجبكم
وقولولى رايكم بقى


الابطال:
ندى وشادي جيران
القصة بتبتدي والابطال لسه صغيرين ندى في اولى ثانوي وشادي في تالتة ثانوي.


الحلقه الاولى

دخلت الام الغرفة وقالتت لابنتها في هدوء.
الام: ندى ,يلا روحي اعملي قهوة لباباكي, واسأليهم لو عايزين عصير.
قامت ندى من على مكتبها في تأفف, وهي تقول.
ندى: يووووه ياماما, متخلي نسمة هي الي تعملها, انتي مش شايفاني بذاكر.
الام: بطلي دلع , دلوقتي بقيتي بتذاكري؟, وخلى نسمة الي تطلع! , وبعدين نسمة مبتعرفش تعمل قهوة.
ندى: حاضر خلاص, هقوم اهه, هو مين برة اصلا؟.
الام: محدش غريب يعني, دي هالة اختك وهايدي صاحبتها وشادي.
ندى: شادي مين؟.
الام: شادي الي ساكن في البرج الاحمر الي قدامنا, مش عارفاه؟ .
ندى: اه ,اه فاكراه , الواد الغلس القصير دا, الي كان بيغلس عليا واحنا صغيرين ,دا كان شعره طويل وكنت دايما اشده منه,ايه دا هو بقى في تالتة ثانوي امتى؟, هو قد هالة؟.
الام: ايوة, قدها .
ندى: وايه الي جايبة النهاردة؟.
الام: ماهو كمان مقدم على اختبار القدرات بتاع عمارة, فجاي لباباكي يفهمه بالمرة مع هالة وهايدي.
ندى: الواد انا فاكراه ,دا كان رذل رذالة يا ماما واحنا صغيرين, مع اني اصغر منه بسنتين بس كنت اطول منه , وكنت دايما بضربه.
الام: انتي هتقفي ترغي عشان تضيعي الوقت, اتفضلي يلا, روحي اعملي القهوة, وطلعيلهم عصير, وبعد كدة, هاتيلي انا كمان عصير واسألي نسمة لو عايزة.
ندى: يووووه, حاضر, ماهي نسمة دي الاعدادية بتاعتها هتيجي فوق دماغي, منا في اولى ثانوي برضة وعندي اربعتاشر مادة.
الام: طب اعملي الي قلتلك عليه بسرعة, وانتي تلحقي تذاكري الاربعتاشر مادة يا لمضة.
ندى: حاضر.
وتوجهت الى المطبخ على مضض, وجهزت القهوة, وهي تدندن, ووضعتها على صينية واتجهت بها حيث ابوها.
ندى: بابا , القهوة.
الاب: شكرا يا نيدو.
اخذ والدها القهوة من يديها , بينما التفتت هي تسأل.
ندى: حد عايز عصير؟.
نظرت اليها اختها .
هالة: انا عايزة, وهاتي لهايدي كمان, عايز يا شادي؟.
التفتت ندى تنظر لشادي لاول مرة, واندهشت, انه لم يعد الطفل القصير الذي اعتادت ان تضربه, لقد رأت شابا طويلا بشدة, يرتدي نظارة طبية, ذو وجه وسيم اسمر, فتعجبت, وقالت دون ان تفكر.
ندى: ايه دااااا, انت طولت اوي كده ليه, دانت كنت ازعة, وشعرك...
قال الاب ينهرها.
الاب: ايه يا ندى الكلام دا؟, مش تفكري في الكلام قبل ماتقوليه.
ندى: اصله يا بابا انا مشفتوش من واحنا صغيرين, كان قصير وشعره منكوش و....
قاطعها الاب للمرة الثانية ,بينما شعر شادي بالحرج من الوصف حين انخرطتا هالة وهايدي في الضحك.
الاب: فيه بنت رقيقة تتكلم زي الدبش كده, جيبيلهم عصير يلا وتعالي, وبطلي تلبيخ.
فشعرت هي بالحرج هذه المرة, وذهبت لتفعل مثلما قال لها ابوها في سرعة ثم عادت لامها .
ندى: ماما , ماما انتي شفتي شادي؟؟.
الام: ايوة يا حبيبتي.
ندى: دا بقى شكل تاني خالص يا ماما, دا طول اوي ولبس نضارة.
الام: مانتي عندك حق, مشفتيهوش من زمان, والله مااعرف كان مختفي فين كل دا.
ندى: بس انا لبخت الدنيا ,واتريأت عليه قدامهم.
الام: انتي على طول لسانك فالت, لما يخلصوا ابقى اطلعي اعتذريله.
صمتت قليلا تفكر ثم قالت.
ندى: هو اكيد علمي رياضة ,ولا ايه؟, هيكون بياخد قدرات عمارة ليه يعني؟.
الام: معرفش انا بقى, انتي مش هتعدي تذاكري ولا ايه؟, وبعدين فين العصير بتاعي.
ندى: اه صحيح نسيت.
وانطلقت تحضره في سرعة ,وهي تفكر في شكل شادي الذي تغير تماما منذ الصغر.
*******************
انتظرت ندى بصبر انتهاء والدها من الحديث مع اختها وهايدي وشادي, ودخوله غرفته لتهرع للخارج, موقفة شادي وهو في طريقه الي الباب.
ندى: شادي.
التفت ينظر اليها في دهشة, بينما نظرت هي لاعلى لتنظر لوجهه, الذي علته امارات التساؤل.
شادي: ايوة , فيه حاجة؟.
ندى: انا.... سوري,...سوري لو كنت ضايقتك ولا حاجة.
نظر اليها ببرود.
شادي: ضايقتيني في ايه؟.
ارتبكت ندى لبروده , وشعرت هي بالاحراج.
ندى: يعني لما قلت انك كنت ...قصير وشعرك طويل.
قال ببرود وهو ينظر الى اختها وصديقتها, اللتان تتابعان الحديث في شغف.
شادي: طب منا كنت قصير وشعري طويل , ايه يعني؟.
نظرت اليه بدهشة, ثم بضيق.
ندى:يعني ان انا قلت كده.
شادي: اصلا انا مكنتش قصير انتي الي كنتي طويلة زيادة وانتي صغيرة, وكنتي مستقوية نفسك, عشان طولك.
شعت بالغضب, فقالت في انفعال.
ندى: تصدق انت بارد, وانا غلطانة اني جيت اتأسفلك اصلا, انت فعلا كنت قصير ومنكوش, ومش كده وبس, كنت غلس وكنت دايما بضربك,هه بقى.
وضربت بقدمها في الارض بطفولية, ثم اندفعت للداخل, بينما ازداد هو احراجا امام الفتاتين.
*******************
ندى: بس يا هالة متكلمنيش عنه, دا قليل الزوق, وغبي.
ضحكت هالة وهي تقول.
هالة: مش انتي الي هزأتيه الاول, واتريأتي عليه ولا لأ؟.
ندى: انا مقلتش حاجة غلط, هو كان غلس, ولسه غلس زي ماهو, هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان.
انخرطت هالة في الضحك وهي تقول.
هالة: بس متقوليش الكلام دا ادام هايدي لحسن معجبة بيه, وشكلهم هيظبطو كده.
ندى: يتحرقو هما الاتنين, اهي هي رخمة زيه بالظبط, وهو وحش واسمر وبنضارة.
هالة: حرام عليكي, دا وشه امور, انتي مخدتيش بالك ولا ايه.
ندى: وانا اخد بالي ليه, مانتي عارفة اني بحب الصبيان البيض الي عنيهم ملونة.
وصمتتا قليلا ثم قالت هالة بشغف.
هالة: بس هي صحيح فين الصورة دي اوريهالها.
ضحكت ندى وهي تقوم.
ندى: قومي قومي, ندور في البوم الصور

دى الحلقة الاولى يالا لو عجبتكم قولولى وانا هكمل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

كاتب الموضوعرسالة
kashooo
مشرف سابق
مشرف سابق
kashooo


العمر : 33
تاريخ التسجيل : 04/02/2010
عدد المساهمات : 1632
نقاط : 7130
ذكر

الحصان
المزاج : حزين جدا سعيد
الموقع : totti_roma69@yahoo.com

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 1:58 pm

فكره حلوه
بس هتبقى صعبة اوووووى لا ن القصة مش راسية عماله تروح وتيجى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد بسيونى كسبر
The General Manager
The General Manager
محمد بسيونى كسبر


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 18/12/2009
عدد المساهمات : 21838
نقاط : 28290
ذكر

القط
المزاج : زملكاوى جداااااااااا
الموقع : هاتلاقينى هناك

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 2:26 pm

اكيد فى الحلقات الاخيره هاتركز على حاجات معينه
احنا لسه فى البدايه يعنى الاحداث لسه متفرقه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://hayatemtoday.7olm.org
kashooo
مشرف سابق
مشرف سابق
kashooo


العمر : 33
تاريخ التسجيل : 04/02/2010
عدد المساهمات : 1632
نقاط : 7130
ذكر

الحصان
المزاج : حزين جدا سعيد
الموقع : totti_roma69@yahoo.com

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 2:33 pm

ما المفروض الاغنية تبقى على القصة كلها
مش على النهاية بس
سيبها لوقتها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد بسيونى كسبر
The General Manager
The General Manager
محمد بسيونى كسبر


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 18/12/2009
عدد المساهمات : 21838
نقاط : 28290
ذكر

القط
المزاج : زملكاوى جداااااااااا
الموقع : هاتلاقينى هناك

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 2:41 pm

اوك يا احمد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://hayatemtoday.7olm.org
نسمه الربيع
عضو ذهبى
عضو ذهبى



العمر : 34
تاريخ التسجيل : 12/02/2010
عدد المساهمات : 257
نقاط : 5439
انثى

الثعبان

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 4:50 pm

قصه رائعه يا مى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالسبت يونيو 05, 2010 5:13 pm

مرسى ياجماعة وحاول انك تالف اللاغنية اكيد هتبقى حلوة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالسبت يونيو 05, 2010 5:24 pm

الحلقه12

هاني: هي مش ندى دي الي اختها نسمة؟.
شادي: ايوة.
هاني: الحلوة ام عنين عسلي فاتح دي؟.
شادي: باين ,انا مشفتهاش اوي, مخدتش بالي.
هاني: هي تينشن اوي بس حلوة, متظبطني يا شود.
شادي: لا ياخويا انا ماليش دعوة بيك.
هاني: ايه يعني, ظبطني.
شادي: ياد يخرب بيت سنينك انت لسه صغير, وبعدين امك لو عرفت هتطين عشتك وعيشتي, انت ناسي عملت فيا ايه عشان ندى.
هاني: وهي ايه الي هيعرفها بس.
شادي: اهي امك دي عاملة زي امن الدولة, بتعرف كل حاجة متعرفش ازاي؟.
ضحك هاني وهو يقول.
هاني: فاكر لما قفشتك بتدخن فوق السطح , وقلبت الدنيا فوق دماغك شهرين, وكنت هتموت وتعرف ايه الي عرفها انك فوق.
شادي: بس يازفت متفكرنيش,اعوذ بالله, بس انا كنت صغير وقتها, انا دلوقتي كبير وحر, ومش كل شوية تحرجني مع بنت كده, انا مبقتش عيل .
هاني: انا بقى عيل, تحرجني زي ماهي عايزة, على الاقل اعرف اخلع براحتي من البنات.
شادي: يا شيخ روح, اصلك فاضي وهايف.
هاني: مقلتليش برضة هتظبطني ولا لأ؟.
شادي: مفتكرش البت ترضى اصلا.
هاني: ليه يا بني؟ ,دانت اخوك جامد برضة.
شادي: هبقى اشوف.
هاني: انت بتحب البت الي اسمها ندى دي بجد؟.
شادي: ايوة.
هاني: بجد ؟؟.
شادي: ايوة بجد ,ايه الغريب في كده؟.
هاني: مش عارف, حاسس انكو مش لايقين على بعض.
شادي: بالعكس ,انا ماستريحتش في حياتي مع بنت زي ما استريحتلها, انا فعلا بحبها يا هاني, ومفيش حد ممكن يبعدني عنها.
هاني: حتى ماما؟؟؟؟.
شادي: .....مش عارف, بس مفتكرش برضة.
هاني: ربنا يبعد عننا ماما دي الي واقفلنا في كل حاجة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالسبت يونيو 05, 2010 5:36 pm

الحلقه12

هاني: هي مش ندى دي الي اختها نسمة؟.
شادي: ايوة.
هاني: الحلوة ام عنين عسلي فاتح دي؟.
شادي: باين ,انا مشفتهاش اوي, مخدتش بالي.
هاني: هي تينشن اوي بس حلوة, متظبطني يا شود.
شادي: لا ياخويا انا ماليش دعوة بيك.
هاني: ايه يعني, ظبطني.
شادي: ياد يخرب بيت سنينك انت لسه صغير, وبعدين امك لو عرفت هتطين عشتك وعيشتي, انت ناسي عملت فيا ايه عشان ندى.
هاني: وهي ايه الي هيعرفها بس.
شادي: اهي امك دي عاملة زي امن الدولة, بتعرف كل حاجة متعرفش ازاي؟.
ضحك هاني وهو يقول.
هاني: فاكر لما قفشتك بتدخن فوق السطح , وقلبت الدنيا فوق دماغك شهرين, وكنت هتموت وتعرف ايه الي عرفها انك فوق.
شادي: بس يازفت متفكرنيش,اعوذ بالله, بس انا كنت صغير وقتها, انا دلوقتي كبير وحر, ومش كل شوية تحرجني مع بنت كده, انا مبقتش عيل .
هاني: انا بقى عيل, تحرجني زي ماهي عايزة, على الاقل اعرف اخلع براحتي من البنات.
شادي: يا شيخ روح, اصلك فاضي وهايف.
هاني: مقلتليش برضة هتظبطني ولا لأ؟.
شادي: مفتكرش البت ترضى اصلا.
هاني: ليه يا بني؟ ,دانت اخوك جامد برضة.
شادي: هبقى اشوف.
هاني: انت بتحب البت الي اسمها ندى دي بجد؟.
شادي: ايوة.
هاني: بجد ؟؟.
شادي: ايوة بجد ,ايه الغريب في كده؟.
هاني: مش عارف, حاسس انكو مش لايقين على بعض.
شادي: بالعكس ,انا ماستريحتش في حياتي مع بنت زي ما استريحتلها, انا فعلا بحبها يا هاني, ومفيش حد ممكن يبعدني عنها.
هاني: حتى ماما؟؟؟؟.
شادي: .....مش عارف, بس مفتكرش برضة.
هاني: ربنا يبعد عننا ماما دي الي واقفلنا في كل حاجة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
kashooo
مشرف سابق
مشرف سابق
kashooo


العمر : 33
تاريخ التسجيل : 04/02/2010
عدد المساهمات : 1632
نقاط : 7130
ذكر

الحصان
المزاج : حزين جدا سعيد
الموقع : totti_roma69@yahoo.com

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالسبت يونيو 05, 2010 11:09 pm

انتى عودتينى على كام حلقة مع بعض
دى تعتبر نص حلقة

وبالنسبة للاغنية هخلص امتحاناتى وهعملها علطول علشان دى عايزه دماغ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد بسيونى كسبر
The General Manager
The General Manager
محمد بسيونى كسبر


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 18/12/2009
عدد المساهمات : 21838
نقاط : 28290
ذكر

القط
المزاج : زملكاوى جداااااااااا
الموقع : هاتلاقينى هناك

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالأحد يونيو 06, 2010 4:07 pm

اتحجج بقى يا كاشووووووووو
عموما الامتحانات قربت تخلص
ههههههههههه
على يوم 30 صح
ربنا معااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
ومعانا كلنا يارب

وتسلمى يامى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://hayatemtoday.7olm.org
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالأحد يونيو 06, 2010 4:55 pm


القصة عباره عن اجزاء كده الجزء الاول خلاص
هنزل دلوقتى اول حلقة من الجزء التانى ويارب تكون القصة كويسة بجد وياريت اننا نستفيد منها ولو بعملومات صغيرة


الحلقه الاولى

ندى: انا عايزة اجيلكو الكلية مرة.
شادي: منا قلتلك الخميس الي فات تعالي مع هالة, انتي الي مرضتيش.
ندى: والله كان عندي امتحان بيولوجي في الدرس, مكانش ينفع اجي.
شادي: طيب ابقى تعالي مع هالة بقى, حتى اعرفك على سامح صاحبي, دا هيموت ويشوفك.
قالت بلهجة ذات مغزى.
ندى: وتعرفني على ريكا ولومي بالمرة.
شادي: يا بنتي هحلفلك للمرة الالف انهما اصحابي عادي في الشلة, طب دانا اقل واحد عنده اصحاب بنات في شلته , وريهام وسلمى دول بنات محترمة جدا, لما تيجي والله لعرفك عليهم وانتي هتشوفي بنفسك.
وفكر " وهو انا اقدر اصاحب بنات كتير , دي ماما كانت فضحتني".
ندى: اشمعني انا ماليش اصحاب ولاد؟.
شادي: ومين قال ان ممكن يكونلك اصحاب ولاد اصلا؟, هو انا شوال جوافة مثلا؟.
ندى: شفت , شفت انت بتتعصب ازاي لما بجيب السيرة, لكن انا ماليش حق اغير او ازعل.
شادي: لا يا ماما , انتي حاجة وانا حاجة, انتي بنت, وبعدين هو انا مش مكفيكي ولا ايه؟.
ندى: يعني هو انا مش مكفياك؟.
شادي: انتي بتستعيلي معايا كتير وبتتغابي في حاجات هايفة, اسألي اختك يا ستي , انا لو ليا صحاب غير ريكا ولومي , ابقي تعالي كلميني.
تراجعت ندى امام غضبه , وقالت بدلال.
ندى: منا عارفة يا حبيبي والله, بس انا بحب اغير عليك , بلاش يعني؟.
شادي: لا ياندى, انتي كده مش بتغيري انتي كده بتخنقيني.
ندى: انا بخنقك عشان بحبك؟.
شادي: متبقيش شكاكة كده على طول , انا مش مضطر اكدب عليكي اصلا.
ندى: انا شكاكة؟, طب دانا سايباك على راحتك جدا, انت مشفتش البنات بيعملو ايه مع الي بيحبوهم.
شادي: بقلك ايه يا ندى, انا اصلا مش فاضي وطالع عيني في ام المشروع الي بشتغل فيه دا, روحي , روحي ذاكري عشان معطلكيش.
ندى: استنى يا شادي مش كل ما اكلمك تقفش عليا كده, فيه ايه الي حصل يعني؟.
شادي: مانا كل ما اكلمك الاقيكي بتخنقي فيا وانا مش طالبة معايا خنقة يا ندى النهاردة.
ندى: منا الي كل ما اكلمك الاقيك مشغول في حاجة , مشروع او كورس اوعندك كويز او اي مصيبة تانية, اعمل ايه يعني؟, مانا عارفة الي فيها , ماهالة اهي زيها زيك ومش مشغولة الشغلة الي انت فيها دي يعني.
شادي: والله مش مشكلتي ان اختك بتحب تزنق نفسها على اخر وقت .
ندى: يا سلام وانت بقى الي داخل من اولها معيد في الكلية.
شادي: بصي يا ندى, انا ورايا سهر للصبح على المشروع, روحي اقرفي في حد غيري لو سمحتي.
ندى: استنى هنا يا شادي ,انت هتقفل وتسيبني كده وانت مزعلني.
شادي: اللهم طولك يا روح, عايزة ايه؟, انتي عايزة ايه دلوقتي؟, والله العظيم عندي شغل, وانتي كمان عندك مذاكرة, روحي ذاكري يا ندى وبكرة نتكلم.
ندى: لا مش هروح, ومش هذاكر, الا لما تصالحني وتضحك وتقولي انك بتحبني كمان.
شادي: والله انا مافايق يا ندى خالص.
ندى: وانا مش هسيبك تقفل وانت زعلان مني.
قال باقتضاب.
شادي: حاضر يا ندى, انتي عارفة ان انا بحبك, متزعليش مني, معلش.
ندى: واضحك بقى.
شادي: حاضر اهه, هههه, حلو كده, يلا بقى عشان ماما متقمش تلاقيني بتكلم في التليفون.
ندى: ماشي يا حبيبي, فكر فيا وانت بتشتغل, ماشي؟.
شادي: حاضر.
ندى: وانا قبل مانام هرن عليك.
شادي: طيب يا حبيبتي.
ندى: باي.
شادي: مع السلامة.
**************************
سامح: بس انتي مش زي ما كنت متخيلك خالص.
ندى: كنت متخيلني ازاي يعني؟.
سامح: يعني , مش مهم المهم ان انتي غير .
ندى: احسن ولا اوحش يعني؟.
ضحك قائلا.
سامح: لا متخافيش احسن.
شادي: اديكي شفتي يا ستي سامح الي ليل نهار تسمعي عنه, توأم روحي زي ما بتقولي.
ندى: امال فين ريكا ولومي؟.
اقبلت عليها فتاة جميلة مبتسمة , محجبة , وتوقفت امامها تنظر في فضول, وقالت برقة.
سلمى: ندى؟.
قالت ندى في حرج.
ندى: ايوة.
سلمت عليها الفتاة بحرارة.
سلمى: انا سلمى زميلة شادي, انا سمعت عنك كتير اوي, من شادي ومن هالة كمان.
قالت ندى من بين اسنانها.
ندى: وانا كمان, انتي لومي صح؟.
سلمي: ايوة انا, وريكا جاية في الطريق, انتي قاعدة معانا النهاردة صح؟, اكيد هتشوفيها.
شعرت ندى ببعض الود للفتاة, فقالت.
ندى: انتي عسولة اوي.
ضحكت سلمى برقة تضايقت لها ندى,وهي تقول.
ندى: وانتي فعلا زي ما بيقولو عنك الي في قلبك على لسانك, انتي الي عسولة يا حبيبة قلبي.
سامح: تعالي يا لومي نروح نشوف العيال داخلين المحاضرة ولا لأ؟, انت طبعا مش معانا النهاردة يا شود.
شادي: على عيني يا موحا انت عارف, بس ابقى انت ظبطني وفهمني الي الراجل قاله.
سامح: ولا يهمك, واكتبلك اسمك في الغياب كمان لو حبيت.
وتركاهما وانصرفا.
شادي: انتي عارفة ان دي اول مرة اطنش محاضرة.
ندى: اخص عليا , كده انا مفشلاك.
شادي: ولا يهمك, ايه رأيك في لومي, عسل صح؟, ومحترمة اوي.
ندى: اه شكلها لذيذ.
شادي: هتشوفي ريكا بقى, شفتي لومي حلوة وهادية ازاي, اهي ريكا دي حاجة تانية خالص, وشعنونة ولا الصبيان.
اقبلت في هذه اللحظة ريهام, فتاة سمراء , مع ملامح رقيقة عادية, ولكن صوتها عال,قالت من بعيد وهي تقترب.
ريهام: الواد شادي واقف برة ليه؟, مش فيه محاضرة دلوقتي؟, طب انا وضايعة وعارفين, انت يا دحيح واقف هنا ليه؟.
تلفت شادي حوله وهو يقول.
شادي: اخرسي, صوتك عالي الله يحرقك , مش هتبطلي الفضايح دي؟.
ريهام: ومين الي معاك دي؟.
شادي: بس يا بنتي وطي صوتك دا؟.
اقتربت وسلمت على ندى وكأنها تعرفها منذ زمن.
ريهام: اكيد ندى, عرفتك من صورتك الي معاه, انا ريكا.
سلمت عليها ندى بحذر وهي تتمتم.
ندى: الحمد لله.
ريهام: هو محدش قدر عليه غيرك, اهو الواد دا عمره ما فوت محاضرة, وعلى طول الاول في المشاريع, انا بحقد عليه.
قال شادي بغيظ.
شادي: الله اكبر.
ريهام: شفتي وكمان بيخاف م الحسد, واقفة ليه تعالي نعد.
واخذتها من يدها وكأنها صديقتها , وجلستا في الكافيتيريا وتبعهما شادي, وقضت الوقت معهما الى ان انتهت المحاضرة وجاءت اختها وصديقاتها, وكذلك اصدقاء شادي, وشعرت ندى بجمال حياة الجامعة , وكذلك شعرت بالخطر على شادي.
********************
ندى: معرفش يا نسمة, يعني سامح وشادي, واحمد مأمون و على واحمد فوزي, اربع ولاد , وسلمي وريهام دول بنتين, بس تحسي اعدادي كلهم اصحاب في بعض, يعني هما برضة اصحاب شلة هالة, هبة وهدير وخيري , وايمن وعلاء, واحمد السباعي ومعتز, واحمد عزت و....
قطعتها نسمة.
نسمة: الله الله, انتي شلة اختك كلها صبيان ولا ايه؟.
ندى: يعني بس عيال زي العسل, بس شادي الغلس مسابنيش اعد معاهم, زعقلي عشان بهذر مع ايمن , قالي الواد دا متهذريش معاه تاني, مش كويس.
نسمة: ممممم, وايه كمان؟.
ندى: انتي بتتريأي ولا ايه؟.
نسمة: انا بسمع , يعني رحتي اتبسطتي يعني.
ندى: انتي مالك يا نسمة مبتحبيش احكيلك ليه؟.
نسمة: عشان انتي مش حاسة انك بتغلطي اصلا, يعني صاحبتي شادي ورحتي معاه الجامعة كأن عادي جدا انك تصاحبي ولد, يا حبيبة قلبي مش عشان هالة عاملة كده يبقى ليكي الحق انك تعملي كده ,وبعدين برضة مش عشان ماما عارفة يبقى انتي صح, انا مش عارفة ماما دي سيباكو كده ازاي؟, وموافقة عادي انك تدوري مع شادي, واختك تدور مع عمرو.
ندى: ماما؟, دي ماما دي عسل, امال عايزاها تبقى زي مامة شادي, عاملالنا حصار على طول.
نسمة: انا مش عارفة ازاي هي ساكتة عليكو اصلا, مش كده انها تكون صاحبتكو , مش كده , كده غلط.
ندى: انتي الي عبيطة ومش عارفة تصاحبيها, يا بنتي ماما مش هتعملك حاجة قربي منها واحكيلها.
نسمة: احكيلها ايه يا بنتي , الام ام برضة, مينفعش تكون صاحبة, انا عندي اصحاب, محتاجة امي تكون ام مش صاحبة هي كمان, تنصحني وتمنعني اقع في الغلط, مش تسيبني كده على راحتي.
ندى: يعني انتي عايزة ماما مثلا تضربني عشان بكلم شادي؟.
نسمة: لا , بس على الاقل تاخد منك موقف, او تفهمك ان دا غلط.
ندى: بس شادي مؤدب, وعارفينه عشان كده هي مطمنة, وبعدين انا بحبه اوي يا نسمة, ماما عشان كده سيباني.
عادت نسمة تدفن رأسها في مذكرة الرياضيات, وهي تتمتم.
نسمة: بحبه اوي, والتانية بتحبه اوي, وعارفينه, وكلكو واقعين في مصيبة وانتو ولا داريين.
ندى: انتي بس الي معقدة, خليكي كده, مش هتلاقي برص يبصلك.
نسمة: انا مش فاضية حد يبصلي , ومش عايزة حد يبصلي, انا عايزة اذاكر وانجح, واعيش حياتي صح, كل حاجة في وقتها, مسبقش الاحداث واخد حاجة مش من حقي؟.
ندى: حاجة مش من حقك؟؟.
نسمة: اه, اني احب واحد وانا لسه مش باين هاخده ولا لأ, يبقى انا جيت على حق واحدة تانية ممكن تكون مراته, وانا جيت على حق واحد تاني ممكن يكون جوزي في يوم من الايام.
ندى: لااااااا, دانتي خنكة خالص.
نسمة: ربنا يهديكي انتي يا ندى, انتي لسه في الاول وممكن ترجعي في الي عملتيه, هالة انا فاقدة فيها الامل اصلا, بس انتي مسيرك تعرفي ان انا صح.
[b]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نهر الاحساس
عضو نشيط
عضو نشيط



العمر : 32
تاريخ التسجيل : 04/06/2010
عدد المساهمات : 49
نقاط : 5148
انثى

الماعز

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 1:52 am

تسلم ايدك على موضوعك الرائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 6:55 pm

مرسى نورتى التوبيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 7:02 pm

الحلقه التانيه
توقف شادي يقول بحدة لندى.
شادي: لا يا ندى, لا , هايدي دي ملكيش دعوة بيها اصلا, لا تصاحبيها ولا تسلمي عليها حتى.
جذبته ندى من يده ليواصل السير .
ندى: اهدى بس وافهم, ازاي يعني مكلمهاش, دي صاحبة اختي من زمان ولسه صاحبتها لغاية دلوقتي, مينفعش متكلمش معاها.
شادي: البنت دي انا مش عايزك تعرفيها يا ندى.
ندى: الله يا شادي, انت يعني بتعجزني, مش تطلب حاجة انا اقدر اعملها, قلتلك مش هصاحبها, بس مينفعش يعني ادخل البيت الاقيها جوة مسلمش عليها.
شادي: وايه يعني؟, عشان تفهم انك مبتكلميهاش تقوم تبعد عنك.
ندى: يعني انا ممكن في مرة اجي اقلك متكلمش علي, مانا برضة مبطيقوش , وكان بيعاكسني قبل ما اعرفك, هترضى.
شادي: قلتلك ميت مرة متقارنيش نفسك بيا, انا حاجة وانتي حاجة.
ندى: لا بقى, انا زيي زيك, والمفروض تعاملني زي ما تحب اني اعاملك.
توقف شادي عن السير للمرة الثانية وهو يقول بغضب.
شادي: يعني انا معطل نفسي وسايب مشاريعي وحاجتي ومذاكرتي الي طالع عين اهلي فيها, عشان اجيلك واشوفك, عشان تخنقي عليا وتخلي مزاجي زي الزفت, زي كل مرة, انا غلطان ان انا جيت.
قالت بحدة.
ندى: الله يا شادي, انت كل شوية تقفش وتتقمص, انا زهقت, انت على طول مزاجك زي الزفت مش مني ولا حاجة, مش كده يعني , انا كمان يا اخي عندي مذاكرة وقرف ودروس وثانوية عامة, بس بفضلك على كل دا, انت ليه دايما حاطط مصلحتك قبلي .
شادي: عشان المفروض الصح كده, الواحد يفكر في مصلحته والاولويات , بس انا سبت كل دا ونزلت اشوفك وبرضة بتتخانقي معايا.
ندى: يعني انت عايز تقنعني انك مبتنزلش تخرج مع اصحابك؟, انت هتذلني عشان نزلت تشوفني بعد ماكنت هبوس رجلك عشان اشوفك, مانتاش الوحيد الي دخل هندسة يعني , ومحدش واخد الدنيا على اعصابه زيك كده, عايز تروح يا سيدي روح , كمل حاجتك وذاكر لحسن انا معطلاك.
شادي: ندى انتي مبتقدريش انا مشغول قد ايه, وعلى طول فاكراني فاضي زيك.
قالت بغيظ.
ندى: فعلا انا الي عندي ثانوية عامة فاضية, طب عن اذنك بقى عشان اروح اذاكر , انا الي غلطانة اني ببقيك انت على مذاكرتي ومعتبراك اهم حاجة عندي.
شادي: بقى كده.
والتفت وانصرف في غضب بينما هي سارت في الاتجاة الاخر بسرعة.
*****************
جلست ندى في طرف سريرها تبكي, وبجانبها نسمة جالسة لا تواسيها ولاتكلمها, انما تنظر اليها في انتظار انتهاء بكائها, فدخلت هالة الحجرة في هذه اللحظة ولمحتها, فقالت بدهشة.
هالة: ايه دا بتعيطي ليه؟.
وجذبت نسمة من يدها بعيدا عنها وجلست مكانها.
هالة: قومي كده بدل مانتي قاعدة متنحة, بتعيط ليه دي؟.
وقفت نسمة وهي تعقد ساعديها امام صدرها.
نسمة: اتخانقت يا ستي مع شادي.
هالة: ليه كده؟, عملك ايه؟.
قالت ندى من بين بكائها.
ندى: انا عملت ايه يعني؟, انا غلطانة اني بفضل اني اشوفه على مذاكرتي ومصلحتي, هو ليه كده دايما اناني؟, وبعدين مانتي في هندسة ومش مشغولة اربعة وعشرين ساعة زيه كده.
ضمتها هالة.
هالة: اهدي بس عشان تعرفي تفكري.
ندى: اهو زعل مني ومشي وسابني, كأنه بيقولي اضربي دماغك في الحيطة.
هالة: مشي وسابك ليه؟.
ندى: اصل انا زعقتله,وقلتله روح امشي يلا كمل مشاريعك وبلاويك.
هالة: انا مش فاهمة يعني انتي الي مزعلاه ولا هو الي مزعلك؟.
ندى: احنا الاتنين زعلنا بعض, بس دي اول مرة نتخانق وانا متضايقة ومش عارفة اعمل ايه؟.
تدخلت نسمة قائلة لهالة.
نسمة: والهانم عندها امتحان في الدرس عربي بكرة, ومش عارفة تذاكر, قاعدة تعيط زي مانتي شايفة, منك لله يا شادي.
هالة: طب هو مكلمكيش من ساعتها؟.
ندى: خالص, ولا رن عليا حتى لما روح, ولا انا كمان, بقلك سابني في الشارع , سابني ارجع لوحدي.
هالة: طيب قومي اغسلي وشك واعدي ذاكري.
عادت تبكي بشدة.
ندى: مش قادرة, مش قادرة ابص في كتاب ولا اذاكر حاجة.
قالت نسمة بحدة.
نسمة: انتي يا بنتي هتضيعي نفسك عشانه وهو ولا فارق معاه, سابك اصلا عشان يشوف مصلحته.
هالة: اسكتي انتي , عاملة زي الي بيحط بنزين على النار, احنا عايزين نهديها.
نسمة: هو كان قتلها؟,دا المفروض تفهم من نفسها ان لازم تبقى مذاكرتها ومستقبلها اهم من اي لعب عيال تاني.
اغتاظت هالة من نسمة حين اشتد بكاء ندى , فقامت تدفعها خارج الغرفة.
هالة: انتي بتعملي ايه هنا اصلا؟, روحي على اوضتك بدل مانتي واقفة تشعللي الدنيا وبس, يلا اتفضلي.
قالت نسمة وهي تخرج غصبا.
نسمة: خليكي كده ضيعيها معاكي, ان شاء الله بابا هيشوفك في مرة راكبة عربية عمرو وهيطربأها على دماغك.
دفعتها هالة واغلقت الباب بعنف خلفها وهي تقول.
هالة: ايه دا, البت دي لسانها دا ايه ؟, مش ممكن.
ثم عادت تجلس بجانب ندى تواسيها.
هالة: طب متحاولي تكلميه؟.
ندى: ينفع؟.
هالة: اه , كلميه عادي والكلام هيجيب بعضه هتتصالحو , عشان تعرفي تذاكري بس, لحسن كده مش هتذاكري حاجة.
مسحت ندى دموعها وهي تقول.
ندى: طب هاتيلي الموبايل من على التسريحة.
احضرته هالة , فأخذته واتصلت بشادي, وعاد وجهها يعبس,فقالت هالة .
هالة: هه؟, مبيردش ولا ايه؟.
ندى: لأ, مغلق.
هالة: طب كلميه على البيت.
ندى: لا اتكسف.
هالة: تتكسفي من ايه يا بنتي؟, كلميه عادي, استني اجيبلك التليفون من اوضة زفتة.
وذهبت لتحضر الهاتف من غرفة نسمة وعادت به, وناولت ندى السماعة.
ندى: ايه يا بنتي تتكسفي ليه؟, عادي.
ضربت ندى ارقام هاتف بيت شادي في توتر وانتظرت, الى ان سمعت صوت امه.
الام: الو.
ندى: الو.
الام: ايوة؟.
ندى: لو سمحت ممكن اكلم شادي؟.
بدأ يظهر بعض الدهشة لمشوبة بالعداء في صوت الام.
الام: شادي؟, مين معايا؟.
ندى: انا..,انا ندى.
الام: ندى مين يا حبيبتي؟.
ارتبكت ندى اكثر, وتلعثمت.
ندى: انا....اخت ....هالة الي معاه في الكلية....الي ساكنة جمبكو.
فهمست هالة وهي تستنكر .
هالة: ايه دا هو تحقيق؟.
الام: وعايزاه في ايه يا ماما؟.
تضاعف ارتباك ندى ولم تدر بم تجبها.
ندى: في موضوع كده يا طنط.
ردت الام بلهجة عداء واضحة.
الام: اااااه, في موضوع, لا يا بنتي , شادي نايم دلوقتي, اصله عنده شغل في الكلية كتير, الله يكون في عونه, وانتي كمان يا حبيبتي مش المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي, انتي عندك ثانوية عامة, ركزي يا ماما في مذاكرتك عشان ربنا يوفقك كدة وتدخلي كلية حلوة.
شعرت ندى بالكلام يتجمد على لسانها, فلم تتحدث بينما اردفت الام بنفس العداء.
الام: لما يبقى يصحى هبقى اعرفه انك اتكلمتي, ولو فضي يبقى يكلمك, يلا يا حبيبتي مع السلامة,....وابقي سلميلي على مامتك.
شعرت ندى نبرة السخرية في اخر جملة تخترق اذنها , فتسمرت امام السماعة التي يصدر منها صوت اغلاق الخط, فقالت هالة.
هالة: ايه فيه ايه؟, قفلت؟.
وضعت ندى السماعة في استسلام دون ان تتحدث.
هالة: فيه ايه؟.
ندى: امه.........., بهدلتني بالذوق.
هالة: ازاي يعني؟.
ندى: هزأتني يا هالة, قالتلي نايم وانتي المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي.
وعادت تبكي مرة اخرى, فقالت هالة.
هالة: يادي النيلة ,ماهي هايدي قالت امه دي عقربة.
ندى: انتي خلتيني اتكلم على البيت ليه؟, انا كنت ناقصاها.
وعادت تبكي بشدة.
هالة: بس بس خلاص, سيبك منها دي ست خنيقة اصلا, المهم قومي بس اغسلي وشك واتعشي, وتعالي ذاكري, وانا لما اشوفه في الكلية بكرة هكلمهولك.
ندى: انا لسه هستنى لبكرة؟.
هالة: وهو انا صحيح لو شفته كمان ممكن اشتمه, بس هكلمه كويس عشان خاطرك.
قالت ندى بأمل وكنها تذكرت شيئا.
ندى: طب استني انا ممكن اكلم لومي تصالحني عليه, هي صاحبته اوي, وهو بيسمع كلامها.
هالة: مابلاش يا بنتي ,متدخليش حد بينكو.
ندى: بس انتي لو اتدخلتي فعلا هتبقي في صفي, وكده ممكن نبوظ الدنيا, بس لومي صاحبتنا احنا الاتنين وهتحلها.
هالة: انتي حرة, كلميها بس على الله تحلها, انتي معاكي رقمها اصلا؟.
ندى: اه , هكلمها .
واتصلت بسلمى في لهفة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 7:05 pm

الحلقه التالته
اغلقت سلمى الهاتف ونظرت الى ريهام الجالسة امامها في الكافيه بصمت, فقالت ريهام بدهشة.
ريهام: كانت عايزة ايه؟.
وضعت سلمى الهاتف على المنضدة امامها وهي تتنهد, قبل ان ترفع كأس المشروب وترتشف منه , ثم قالت.
سلمى: اصلهم متخانقين, وكانت متصلة بيا عشان اصالحهم على بعض.
ريهام: وملقتش الا انتي الي تكلمك.
اعاد الكأس ببطء وهي مأخوذة.
سلمى: شفتي بقى الحظ, عادي يا بنتي انا متعودة على كدة, هو اصلا طول اليوم مبيحكيش الا عليها.
ريهام: بصراحة يا لومي الي بتعمليه ده اكبر غلط, انا خايفة عليكي, ازاي تكوني بتحبيه وعاملة فيها انتيمته, طبعا هيحكيلك على صاحبته على طول.
سلمى: انا معنديش مشكلة انه يحكيلي, بس مكنتش متخيلة انها ممكن تخليني اصلح ما بينهم.
ريهام: انتي الي عملتي دا في نفسك, بتعذبي نفسك يا لومي.
تنهدت سلمى وترقرقت الدموع في عينيها بأسى.
سلمى: مفيش في ايدي حاجة تانية.
ريهام: لا فيه , يا تبعدي عنه, يا تعرفيه, ماهو مينفعش كده, انا مش فاهمة انتي مستنية مثلا يشم على ضهر ايده ويعرف انك بتحبيه؟, الولد مش واخد باله اصلا, ولو اخد باله هيعملك ايه, مانتي عارفة انه بيحب واحدة تانية, ابعدي عنه لحسن تتعلقي بيه اكتر.
سلمى: ريكا , بالله عليكي تسكتي , يعني انتي فاكرة اني مش عارفة الكلام دا كله؟, انا عارفاه, بس اعمل ايه؟ , مش في ايدي حاجة, والله ما في ايدي حاجة, انا غصب عني لقيتني بتشدله وبحبه, حتى وانا عارفة انه بيعاملني كصاحبه مش اكتر, ومش قادرة غير اني اقرب منه اكتر.
نظرت اليها ريهام في شفقة.
ريهام: ربنا يستر عليكي يا لومي, انا بجد مش مستريحة للي بيحصل دا.
تنهدت سلمى للمرة الثالثة, واشاحت بوجهها عن ريهام وهي تفكر فيما قالته لها بحزن.
***********************
شادي: الو ياندى, فيه ايه؟, قالبة الدنيا وبعتالي ميت مرسال ليه؟.
ندى: انت كنت قافل موبايلك ليه؟.
شادي: كنت بشتغل , ومكنتش عايز ازعاج, ايه الي حصل يعني؟.
ندى: امال مامتك قالتلي انك نايم يعني.
قال شادي بانزعاج.
شادي: وانتي كلمتي ماما فين؟.
ردت ندى بحذر.
ندى: لما لقيت موبايلك مقفول, اتكلمت على البيت.
غضب شادي.
شادي: انتي ايه الي خلاكي تعملي كده؟, وانا اقول مالها قالبة عليا ليه؟, ربنا يسامحك يا شيخة انا كده مش هخلص, انا مش مفهمك انك متكلمنيش على البيت.
ندى: انت بتزعقلي انا ليه؟, انت الي كنت قافل موبايلك, انا غلطانة اني بعمل المستحيل عشان اكلمك ومسيبكش زعلان, مع انك انت الي غلطان فيا.
وضع كفه على وجهه.
شادي: يا اللــــــه,تقومي تكلمي ماما يا ندى.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: يعني انا كنت اعمل ايه؟, كنت عايزة اكلمك بأي طريقة, وهي كمان ماقالتلكش اني اتصلت.
صمت شادي لحظات ليهدأ, ثم قال.
شادي: خلاص ياندى متعيطيش, ومتزعليش انا اسف, بس بعد كدة متكلمنيش على البيت تاني الا اذا كان فيه حاجة ضروري اوي.
تنهنهت ندى وهي تقول.
ندى: حاضر.
فصمت قليلا ثم قال.
شادي: ايه الي خلاكي تكلمي سلمى؟.
ندى: اعمل ايه يعني؟, منا كنت زعلانة اوي ومعرفتش انام ولا اكل ولا اذاكر امبارح خالص.
شادي: انتي عندك امتحان النهاردة في الدرس صح؟.
ندى: يعني فاكر اهه.
شادي: انا مبنساكيش اصلا يا حبيبتي.
ندى: امال عملت فيا كده ليه؟, وسبتني امبارح اخبط دماغي في الحيطة.
شادي: انا كنت متنرفز منك شوية , فبلاش كنا نتكلم وانا زعلان, قلت نسيب بعض نهدى حبة, ونبقى نتكلم, بس مكنتش عارف انك مجنونة وهتقلبي عليا الدنيا.
ندى: مانت واخدني مجنونة, انا مكنتش قلتلك ان انا عاقلة.
شادي: خلاص يا حبيبتي متزعليش وقومي ذاكري شوية قبل الدرس.
ندى: ماخلاص , مش فارقة بقى, كان زماني ذاكرت امبارح.
شادي: لا يا نيدو يا روح قلبي لازم تذاكي, انتي شاطرة وانا عارف هتلحقي تذاكري, قومي يلا.
ندى: حاضر.
شادي: بحبك يا مجنونة.
ندى: وانا كمان يا دودو , اوعى تقفل موبايلك تاني, وتعذبني عليك كدا تاني.
شادي: حاضر يا حبيبتي, يلا سلام.
ندى: باي.
واغلق الهاتف والتفت فنظرت اليه سلمى وهي تقول بلهفة هادئة.
سلمى: ايه؟, اتصالحتو؟.
شادي: دي هي هبلة اصلا, احنا مكناش اتخانقنا عشان كل دا, انا بس كنت متضايق ومبحبش حد يزعجني وانا مركز مانتي عرفاني.
ردت بأسف مخفي.
سلمى: اه عرفاك.
شادي: بس هي كانت هتموت نفسها , مذاكرتش وهيا عندها امتحان النهادرة.
سلمى: بس هي,.....شكلها بتحبك اوي.
شادي: اوي, وانا كمان بحبها اوي, بس مش بطريقتها دي, كده هي بتيجي على حق حاجات كتير اوي باسم الحب, ومجنونة في تصرفاتها ,المفروض تبقى اعقل من كدا.
سلمى: صدقني الواحدة لما بتحب ممكن تعمل حاجات غريبة جدا, انت ممكن متتصورهاش حتى, والعقل دا بيبقى اخر حاجة بتستخدمها.
شادي: لا مش كده, مفيش بنات كده.
ردت بحزن.
سلمى: صدقني فيه , واكتر من كده كمان.
وسارا جنبا الى جنب , كل غارق في افكاره.
******************
نسمة: تتحسدي, ماسكة الملزمة يعني ونازلة مذاكرة.
ندى: عندي امتحان.
نسمة: لا والله؟, ولسه فاكرة دلوقتي؟.
ندى: يا نيسو يا حبيبتي انتي مش فاهمة ولا عمرك هتفهمي, وانا كمان كنت زيك كده فاكرة, لما كنت اعد اقول لهالة, انتي هبلة وكده , قالتلي لما تحبي هتعرفي, والله انا مفهمتش الا لما حبيت شادي.
جلست نسمة في هدوء, وهي تقول.
نسمة: بصي يا ندى, انا قلتلك وهفضل اقلك انتي بالذات, الي انتي فيه دا مش حب, احنا لسه صغيرين, وبعدين انتي مجنونة في علاقتك بيه بالمنظر دا, ازاي يعني واحد توقفي كل حياتك عليه, لو متكلمتوش متعرفيش تذاكري او تاكلي, دي مش طريقة دي.
ندى: يا نسمة يا حبيبتي , لما تحبي هتعرفي يعني ايه انك مش لوحدك, انك دايما حاسة ان فيه جزء منك في مكان تاني مع حد تاني, وازاي مبتبقيش قادرة تعيشي من غير الجزء دا,لو بعد عنك لحظة , ازاي تبقي حتى النفس مش قادرة تاخديه طول مانتو مش مع بعض.
نسمة: مين حمار فهمك كده, انا اعرف ان الحب بيكون مشاركة مش حد اخد جزء مني ومشي, وان الحد دا يكون قريب وموجود , ومع بعض في حلال ربنا , ويساعدني ويشجعني على مصلحتي لانها اهم عنده من مصلحته هو, ويشجعني على اني اكون احسن.
ندى: طيب ما شادي بيشجعني على المذاكرة دايما وعايزني اتحجب كمان.
نسمة: دا مش حب, دي انانية منه عشان يبرر ازاي هو بيحب مصلحته اكتر منك, وبعدين لما يخليكي تتحجبي لااسبابه العجيبة, طريقة لبسك وعشان الناس ميبصولكيش, دا برضة مش عشانك دا عشانه هو, مش عشان الصح.
ندى: طيب انتي يعني لما اتحجبتي , اتحجبتي للصح؟.
نسمة: امال عشان ايه؟, عشان انا المفروض اعمل كده من غير ما يكون حد هو الي قايلي , او عشان مزعلش الي انا بحبه, يا بنتي حطي اولويات , ربنا ,اهلي , مذاكرتي, شادي, مش تقلبيها كلها من ورا.
ندى: انتي برضة مش فاهمة عشان مجربتيش.
نسمة: انا مش عايزة اجرب , من الي شفته منكو مش عايزة اجرب, انتي فاكرة ان عمرو مجدي هيخطب اختك في الاخر؟,بيتهيألك, عمرو دا انا شفته واتكلمت معاه في عيد ميلاد بنت خاله , و مكانش عارف انها انا اخت هالة, مكانش فاكرني, كنت لسه متحجبة ومعرفنيش, احلفلك بايه انه كان بيعاكس, وكان هيموت ويديني نمرة تليفونه, وانا مرضتش احرجه واقوله انا اخت هالة, ومرضتش اقول لهالة عشان هتقول عليا ببالغ وبألف وهتصدقه لو قالها ايه, بصي يا ندى, انتي عارفة انا بحبك قد ايه, وانتي اقرب الناس ليا , فانا مش عايزة اشوف شادي دا بياخدك مني ومن نفسك وبيضيعك حتى لو باسم الحب, الي بيحب حد, بيحترمه, والي يكلمك من ورا الاهل يبقى مش بيحترمك.
قالت بعناد.
ندى: هو مبيكلمنيش من ورا اهلي, ماما عارفة.
شادي: وياترى مامته عارفة؟.
ارتبكت ندى وهي تقول.
ندى: اكيد عارفة.
نسمة: اقولك انا مامته عارفة ايه, عارفة ان شادي بيكلم بنت صايعة واخداه من مذاكرته وبينزل يقابلها من ورا اهلها, او مصيبة لتكون عارفة ان اهلك عارفين كمان , كده احنا بقى منظرنا وحش اوي.
ندى: بس يا نسمة اسكتي, مهما عملتي مش هتخليني اكره شادي.
نسمة: انا مقلتلكيش اكرهيه, انا قلت حبي نفسك شوية, حبي اهلك حبي ربنا, شادي دا مش كل حاجة ومش باقيلك زي مانتي متخيلة.
ندى: متقوليش كده.
نسمة: انا عارفة اني بكلامي معاكي بقول كلام في الهوا , وانتي حرة تدخلي من هنا وتطلعي من هنا, بس انا مش هسكت وهفضل اقولك طول منا عايشة , عشان ان لسه عندي امل فيكي.
ندى: بقلك ايه يا نسمة, متعمليليش فيها داعية, انتي ملمومة على شوية بنات اليومين دول هيبوظولك دماغك.
نسمة: انا قلتلك وانتي الي عندك اعمليه, ربنا يهديكي.
ندى: خليكي في حالك, انا بحب شادي واستحالة اسيبه.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نهر الاحساس
عضو نشيط
عضو نشيط



العمر : 32
تاريخ التسجيل : 04/06/2010
عدد المساهمات : 49
نقاط : 5148
انثى

الماعز

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 7:16 pm

تسلمى يا رؤى الروح على قصتك الرائعه
انا هاتابع كل احداث الجزء الاول
علشان اقدر اربط الجزئين ببعض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد بسيونى كسبر
The General Manager
The General Manager
محمد بسيونى كسبر


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 18/12/2009
عدد المساهمات : 21838
نقاط : 28290
ذكر

القط
المزاج : زملكاوى جداااااااااا
الموقع : هاتلاقينى هناك

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 7:45 pm

رائعه يامى
تسلمى على حلقاتك الرائعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://hayatemtoday.7olm.org
نسمه الربيع
عضو ذهبى
عضو ذهبى



العمر : 34
تاريخ التسجيل : 12/02/2010
عدد المساهمات : 257
نقاط : 5439
انثى

الثعبان

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين يونيو 07, 2010 10:26 pm

راااااااااااااااائعه يا مى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 08, 2010 5:59 pm

مرسى يا جماعة بس ندى صعبانة عليا اوى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 08, 2010 6:07 pm

--------------------------------------------------------------------------------

الحلقه الرابعه

توترت اصابع ندى وهي تقبض على هاتفها في غضب, وهي تستمع الى صوت الجرس الذي يرن في اذنها برتابة, ثم القت بالهاتف على السرير في عصبية.
ندى: الغبي مبيردش برضة, انا هتشل يا هالة.
وضعت هالة الكتاب الذي تمسكه بجانبها وهي تقول.
هالة: لأ بقى, انتي هتعدي تروشيني, والله اروح اذاكر عند نسمة في اوضتها, انا لو منه ما اردش اصلا , دي عاشر مرة تكلميه وهو قالك انا بذاكر متشغلينيش.
ندى: برضة يرد عليا, افرضي فيه حاجة مهمة وكنت عايزاه ضروري, وفي الاخر يتخانق معايا لو كلمت مامته على البيت.
هالة: انتي شكلك فاضية ودماغك رايقة ولا انا ولا شادي فاضينلك, روحي يا بنتي ذاكريلك شوية بايولوجي واطلعي من دماغنا الله يخليكي.
ندى: انتي ليه مش حاسة بيا, طب والله العظيم اتغير , من اول ما الامتحانات بتاعتكو ما بدأت ودا اتحول, بقى على طول قافل موبايله يا مبيردش, زي مانتي شايفة, او مزاجة زفت دايما , وبيعاملني كأني حاجة تخنق , انا زعلانة منه اوي يا هالة.
لم ترفع هالة عينيها عن الكتاب.
هالة: مممم.
صاحت بها ندى.
ندى: انتي يا زفتة مش معايا اصلا.
القت هالة بالكتاب.
هالة: يادي النيلة, يا بنتي سبيني اذاكر حرام عليكي, وروحي ذاكري انتي كمان, الواد عنده حق, انتي فعلا خنيقة.
ندى: هو مش بيحبني زي ما بحبه, بيعاملني كدة ليه؟.
صاحت بها.
هالة: معرفش.
قالت ندى بتصميم.
ندى: انا هجي بكرة الجامعة بعد الامتحان بتاعكو.
هالة: اتفلقي, بس سبيني اذاكر, بقلك ايه انا هسيبلك الاوضة خالص, وهعد اذاكر عند نسمة, اهي ارحم منك على الاقل لسانها جوا بقها.
ندى: هتسبيني لوحدي؟, انا كده هتجن من التفكير.
قالت هالة قبل ان تدخل غرفة نسمة.
هالة: ماهو بدل ما اسقط انا.
*****************
نظر شادي مندهشا الى ندى التي كانت في انتظاره اسفل لجنة الامتحان, بمجرد ما رآها اقبل عليها.
شادي: ندى, ازيك ؟, بتعملي ايه هنا؟.
ندى: جيت اطمن عليك, الامتحان كان ايه؟.
شادي: كان كويس الحمد لله.
ندى: كويس.
وصمتا قليلا, ثم قال.
شادي: انتي جيتي مع هالة؟.
ندى: لأ. هالة جت بدري, انا قلت اجي قبل ما تخرجو عشان معدش لوحدي كتير.
شادي: انتي مش وركي درس النهاردة؟.
ندى: لا دا مراجعة وانا هطنشه مش رايحة.
في هذه اللحظة خرجت سلمى من اللجنة فيمن خرج, فلمحتهما.
سلمى: هاي ندى.
وقبلتها,وهي تسأل.
سلمى: بتعملي ايه هنا؟, اختك عملت ايه في الامتحان؟.
ندى: والله لسه معرفش, مشفتهاش, انا جيت على لجنتكو على طول.
سلمى: صحيح يا شادي, عملت ايه في السؤال التالت؟.
شادي: دا سؤال غبي, انا افتكرت الجدول الي في الباب الرابع بالعافية.
سلمى: جدول ايه يخرب عقلك,الامتحان مفيهوش جداول, انا معملتش جداول, جدول ايه يا خبر ابيض.
شادي: ياعبيطة السؤال الاول كمان فيه جدول.
سلمى: الصغير الي في اخر الكلام دا انا عملته, بس التالت دا جدول ايه؟.
شعرت ندى بالضجر من الحديث فانتحت جانبا, خاصة بعد وصول معظم الدفعة لمراجعة الاجابات مع شادي, وشردت قليلا , ثم افاقت على طرقات خفيفة على كتفها.
هالة: بتعملي ايه هنا؟.
التفتت ندى لاختها التي وضعت كفها على كتفها.
ندى: كنت جايالكو.
هالة: جيالنا مين بقى, انتي جياله هو.
ندى: يعني هو همه, ماهو واقف مع اصحابه ونسي اني هنا اصلا.
هالة: اه صحيح اما اروح اسأله على السؤال التالت عمل فيه ايه؟.
ندى: متتعبيش نفسك ,الاجابة الجدول الي في الباب الرابع الي مرضتيش تذاكريه امبارح.
هالة: يادي النيلة, دانا كتبته حاجة تانية خالص, هي الجداول دي حد بيذاكرها اصلا؟.
قالت ندى وعينيها لازالت معلقة بشادي المحاط بأصدقائه.
ندى: ايوة , شادي بيذاكر كل حاجة, مذاكرته اهم حاجة عنده في الدنيا.
وبعد مدة عاد اليها شادي مبتسما.
شادي: محدش في الدفعة عرف حكاية الجدول دي ولا ايه؟, هاي يا هالة.
هالة: انت يا بني دحيح مش بتاع هذار, لو كنت معايا في لجنتي كنت غشيت منك غش.
شادي: ومين قال اني كنت هغششك اصلا, بقى انا اذاكر واتعب وانتي تاخدي على الجاهز.
ثم التفت الى ندى التي تعكر مزاجها.
شادي: مالك يا بنتي؟, مبوزة ليه؟.
اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
ندى: مفيش.
قالت هالة.
هالة: ااااه, اسيبكو انا لحسن تولعو في بعض قدامي.
وانصرفت,بينما قال شادي لندى في دهشة.
شادي: مالك يا ندى؟,قالبة وشك ليه؟.
ندى: انت بجد مش حاسس انك عامل حاجة؟.
شادي: عامل ايه ياندى خير.
التفتت تقول له بعصبية.
ندى: انت مبتهتمش غير بنفسك وبس , اهم حاجة عندك مذاكرتك وبس , وانا مش مهم خالص اصلا, كأني ماليش اهمية عندك, انا درجة تانية , والمهم اصحابك ومصلحتك ومامتك......
شادي: ايه ايه ايه, فيه ايه ياندى؟, طلعتي فيا ليه؟, انتي كنتي كويسة من شوية , قالتلك ايه هالة غيرتك؟.
ندى: هالة مقالتليش حاجة يا شادي, انا الي اتخنقت, انت ايه يا اخي مبتحبنيش , دنتا لو مبتحبنيش هتهتم اكتر من كده, هتسأل حتى, ممكن افهم ايه الي بيحصلك في الامتحانات ؟, بتتغير ليه؟, بتبعد عني بالشكل دا ليه؟.
شادي: ندى ,ندى, انتي مالك؟, متضايقة من حاجة وبتطلعيها عليا؟, مانتي كنتي كويسة.
ندى: لا انا مكنتش كويسة, بس انت الي مش بتاخد بالك, انا سايبة مذاكرتي برضة الي وللعلم كتيرة, وجاية عشان اشوفك بعد الامتحان عشان اطمن عليك تقوم سايبني وواقف مع اصحابك كأني مجتش, وامبارح طول الليل بكلم فيك مبتردش عليا, دانا لو في المستشفي وبتصل بيك كنت مت وانت مسألتش.
شادي: الله يا ندى مانتي عارفة اني مبحبش حد يزعجني وانا بذاكر, عشان ببقى مركز.
ندى: والله , ودا لناس وناس بقى, لاني وانا بتصل كنت بلاقيك ساعات مشغول, الي مش عايز حد يزعجه بيقفل موبايله يا استاذ ,مش بيرد على ناس ناس.
شادي: بالراحة ياندى وطي صوتك وافهمي الاول, انا يابنتي كنت قافل صوت الموبايل, ولما كنتي بتلاقيه مشغول اكيد انا كنت بتصل بسامح ولا بلومي ولا بحد بسأله في حاجة , ماهو انا في امتحانات وانتي مسيرك تجربي تفهمي.
قالت وعيناها تدمعان.
ندى: تقوم متردش عليا, مستاهلش منك كلمة واحدة تطمني عليك.
شادي: ايه دا يا ندى؟, لا دانتي زعلانة اوي, لا اهدي, والله العظيم ما كان قصدي اقلقك او اضايقك, انا بس كنت بتصرف على اساس اني معرفك انك متشغلنيش بس .
ندى: خلاص يا شادي.
واشاحت بوجهها عنه تبكي.
شادي: انتي بتعيطي؟.
وانتظر حتى هدأت قليلا, ثم قال لها.
شادي: طب انتي فاضية النهاردة؟.
ندى: بتسأل ليه؟, يهمك يعني؟.
شادي: عشان انا عازمك على اغدا , مادام الامتحان كان حلو , وانا لازم اصالحك.
ندى: ياسلام؟.
شادي: والله العظيم, وحياة عنيكي الحلوين الي انا عيطتهم دول, عشان متزعليش مني تاني.
*************************
"وبعدها اتمشينا شوية ووصلني وروح"
قالت ندى هذا الكلام وهي مستلقاة على ظهرها بسرير غرفتها ,وتتكلم بهيام.
نسمة: يـــــا حلاوتك.
بينما احمر وجة ميسون صديقة نسمة وهي تستمع الى الحديث الذي يدور, بينما قالت هايدي وهي تقوم من مكانها بجانب هالة لتضرب ندى على ساقها.
هايدي: فوقي يابت , انتي شاربة حاجة ولا ايه؟, ايه يعني الواد خرجك خروجة وفسحك شوية, اوام كده نسيتي الي عمله فيكي.
همست ميسون لنسمة.
ميسون: قومي نروح نعد في اوضتك عشان يعرفو يتكلمو براحتهم.
قالت نسمة بصوت عالي.
نسمة: يعني انتي شايفاهم مكسوفين منك اصلا, يا بنتي دول وشهم مكشوف كده عــــادي .
اعتدلت ندى وهي تقول لهايدي.
ندى: انتي بتقولي فيها, طب والله العظيم نسيت حتى اني كنت متضايقة منه.
قالت هالة وهي تتنهد.
هالة: ماهو احنا كده بوردة وكلمتين حلوين بنتنح وننسى.
هايدي: انتي يابنتي انتي مبتحرميش انا مش قلتلك امه متتطاقش.
مالت نسمة على اذن ميسون.
نسمة: اصلها كانت ماشية معاه قبلها.
ازداد احمرار وجه الفتاة وهي تنظر اليهما في دهشة.
نسمة: منا قلتلك احنا عيلة عادي.
ميسون: انا مقلتش حاجة.
نسمة: انا قلتلك بلاش تتعرفي عليهم هيلخبطولك كل الي انتي اتربيتي عليه في حياتك.
بينما همست هايدي لهالة.
هايدي: مين فيلم الخطايا الي قاعدة دي؟.
هالة: شششش, دي انتيمة نسمة, بس ايه, خام خام خام.
هايدي: هو لسه فيه بنات كده اصلا.
هالة: اديكي شفتي.
هايدي: اهي اختك نسمة دي الي غريبة, غيركو خالص, طب انتي واتحجبتي عشان اخت عمرو بتتكلم عليكي, دي ايه الي جابرها دلوقتي؟.
هالة: بس لحسن ندى الي دلوقتي بتفكر , شادي لاعبلها في دماغها, عزومة تانية ومش بعيد نلاقيها لابسة اسدال.
هايدي: يــــع.
هالة: اه والله العظيم, الواد قاعد يزن عليها , عيب واعدلي لبسك واختك اتحجبت, انتي مش صغيرة, وانا بغير عليكي وشغل الولاد دا بقى.
هايدي: دي تبقى مجنونة.
هالة: منا قلتلك انا في عيلة المورستان, واحدة مجنونة والتانية شيخة جامع, وانا , تخيلي بقى.
هايدي: الله يكون في عون امكو وابوكو.
بينما قالت نسمة لميسون في نفس اللحظة.
نسمة: اهو انا عايشة في مستشفى المجانين, اتنين حبيبة ودماغهم اتلحست, وماما طراوة خالص, وبابا ولا هو هنا اصلا.
فاحمر وجه ميسون في اندهاش , وهي تدير وجهها في الفتيات حولها بخوف.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 08, 2010 6:29 pm

الحلقه الرابعه

توترت اصابع ندى وهي تقبض على هاتفها في غضب, وهي تستمع الى صوت الجرس الذي يرن في اذنها برتابة, ثم القت بالهاتف على السرير في عصبية.
ندى: الغبي مبيردش برضة, انا هتشل يا هالة.
وضعت هالة الكتاب الذي تمسكه بجانبها وهي تقول.
هالة: لأ بقى, انتي هتعدي تروشيني, والله اروح اذاكر عند نسمة في اوضتها, انا لو منه ما اردش اصلا , دي عاشر مرة تكلميه وهو قالك انا بذاكر متشغلينيش.
ندى: برضة يرد عليا, افرضي فيه حاجة مهمة وكنت عايزاه ضروري, وفي الاخر يتخانق معايا لو كلمت مامته على البيت.
هالة: انتي شكلك فاضية ودماغك رايقة ولا انا ولا شادي فاضينلك, روحي يا بنتي ذاكريلك شوية بايولوجي واطلعي من دماغنا الله يخليكي.
ندى: انتي ليه مش حاسة بيا, طب والله العظيم اتغير , من اول ما الامتحانات بتاعتكو ما بدأت ودا اتحول, بقى على طول قافل موبايله يا مبيردش, زي مانتي شايفة, او مزاجة زفت دايما , وبيعاملني كأني حاجة تخنق , انا زعلانة منه اوي يا هالة.
لم ترفع هالة عينيها عن الكتاب.
هالة: مممم.
صاحت بها ندى.
ندى: انتي يا زفتة مش معايا اصلا.
القت هالة بالكتاب.
هالة: يادي النيلة, يا بنتي سبيني اذاكر حرام عليكي, وروحي ذاكري انتي كمان, الواد عنده حق, انتي فعلا خنيقة.
ندى: هو مش بيحبني زي ما بحبه, بيعاملني كدة ليه؟.
صاحت بها.
هالة: معرفش.
قالت ندى بتصميم.
ندى: انا هجي بكرة الجامعة بعد الامتحان بتاعكو.
هالة: اتفلقي, بس سبيني اذاكر, بقلك ايه انا هسيبلك الاوضة خالص, وهعد اذاكر عند نسمة, اهي ارحم منك على الاقل لسانها جوا بقها.
ندى: هتسبيني لوحدي؟, انا كده هتجن من التفكير.
قالت هالة قبل ان تدخل غرفة نسمة.
هالة: ماهو بدل ما اسقط انا.
*****************
نظر شادي مندهشا الى ندى التي كانت في انتظاره اسفل لجنة الامتحان, بمجرد ما رآها اقبل عليها.
شادي: ندى, ازيك ؟, بتعملي ايه هنا؟.
ندى: جيت اطمن عليك, الامتحان كان ايه؟.
شادي: كان كويس الحمد لله.
ندى: كويس.
وصمتا قليلا, ثم قال.
شادي: انتي جيتي مع هالة؟.
ندى: لأ. هالة جت بدري, انا قلت اجي قبل ما تخرجو عشان معدش لوحدي كتير.
شادي: انتي مش وركي درس النهاردة؟.
ندى: لا دا مراجعة وانا هطنشه مش رايحة.
في هذه اللحظة خرجت سلمى من اللجنة فيمن خرج, فلمحتهما.
سلمى: هاي ندى.
وقبلتها,وهي تسأل.
سلمى: بتعملي ايه هنا؟, اختك عملت ايه في الامتحان؟.
ندى: والله لسه معرفش, مشفتهاش, انا جيت على لجنتكو على طول.
سلمى: صحيح يا شادي, عملت ايه في السؤال التالت؟.
شادي: دا سؤال غبي, انا افتكرت الجدول الي في الباب الرابع بالعافية.
سلمى: جدول ايه يخرب عقلك,الامتحان مفيهوش جداول, انا معملتش جداول, جدول ايه يا خبر ابيض.
شادي: ياعبيطة السؤال الاول كمان فيه جدول.
سلمى: الصغير الي في اخر الكلام دا انا عملته, بس التالت دا جدول ايه؟.
شعرت ندى بالضجر من الحديث فانتحت جانبا, خاصة بعد وصول معظم الدفعة لمراجعة الاجابات مع شادي, وشردت قليلا , ثم افاقت على طرقات خفيفة على كتفها.
هالة: بتعملي ايه هنا؟.
التفتت ندى لاختها التي وضعت كفها على كتفها.
ندى: كنت جايالكو.
هالة: جيالنا مين بقى, انتي جياله هو.
ندى: يعني هو همه, ماهو واقف مع اصحابه ونسي اني هنا اصلا.
هالة: اه صحيح اما اروح اسأله على السؤال التالت عمل فيه ايه؟.
ندى: متتعبيش نفسك ,الاجابة الجدول الي في الباب الرابع الي مرضتيش تذاكريه امبارح.
هالة: يادي النيلة, دانا كتبته حاجة تانية خالص, هي الجداول دي حد بيذاكرها اصلا؟.
قالت ندى وعينيها لازالت معلقة بشادي المحاط بأصدقائه.
ندى: ايوة , شادي بيذاكر كل حاجة, مذاكرته اهم حاجة عنده في الدنيا.
وبعد مدة عاد اليها شادي مبتسما.
شادي: محدش في الدفعة عرف حكاية الجدول دي ولا ايه؟, هاي يا هالة.
هالة: انت يا بني دحيح مش بتاع هذار, لو كنت معايا في لجنتي كنت غشيت منك غش.
شادي: ومين قال اني كنت هغششك اصلا, بقى انا اذاكر واتعب وانتي تاخدي على الجاهز.
ثم التفت الى ندى التي تعكر مزاجها.
شادي: مالك يا بنتي؟, مبوزة ليه؟.
اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
ندى: مفيش.
قالت هالة.
هالة: ااااه, اسيبكو انا لحسن تولعو في بعض قدامي.
وانصرفت,بينما قال شادي لندى في دهشة.
شادي: مالك يا ندى؟,قالبة وشك ليه؟.
ندى: انت بجد مش حاسس انك عامل حاجة؟.
شادي: عامل ايه ياندى خير.
التفتت تقول له بعصبية.
ندى: انت مبتهتمش غير بنفسك وبس , اهم حاجة عندك مذاكرتك وبس , وانا مش مهم خالص اصلا, كأني ماليش اهمية عندك, انا درجة تانية , والمهم اصحابك ومصلحتك ومامتك......
شادي: ايه ايه ايه, فيه ايه ياندى؟, طلعتي فيا ليه؟, انتي كنتي كويسة من شوية , قالتلك ايه هالة غيرتك؟.
ندى: هالة مقالتليش حاجة يا شادي, انا الي اتخنقت, انت ايه يا اخي مبتحبنيش , دنتا لو مبتحبنيش هتهتم اكتر من كده, هتسأل حتى, ممكن افهم ايه الي بيحصلك في الامتحانات ؟, بتتغير ليه؟, بتبعد عني بالشكل دا ليه؟.
شادي: ندى ,ندى, انتي مالك؟, متضايقة من حاجة وبتطلعيها عليا؟, مانتي كنتي كويسة.
ندى: لا انا مكنتش كويسة, بس انت الي مش بتاخد بالك, انا سايبة مذاكرتي برضة الي وللعلم كتيرة, وجاية عشان اشوفك بعد الامتحان عشان اطمن عليك تقوم سايبني وواقف مع اصحابك كأني مجتش, وامبارح طول الليل بكلم فيك مبتردش عليا, دانا لو في المستشفي وبتصل بيك كنت مت وانت مسألتش.
شادي: الله يا ندى مانتي عارفة اني مبحبش حد يزعجني وانا بذاكر, عشان ببقى مركز.
ندى: والله , ودا لناس وناس بقى, لاني وانا بتصل كنت بلاقيك ساعات مشغول, الي مش عايز حد يزعجه بيقفل موبايله يا استاذ ,مش بيرد على ناس ناس.
شادي: بالراحة ياندى وطي صوتك وافهمي الاول, انا يابنتي كنت قافل صوت الموبايل, ولما كنتي بتلاقيه مشغول اكيد انا كنت بتصل بسامح ولا بلومي ولا بحد بسأله في حاجة , ماهو انا في امتحانات وانتي مسيرك تجربي تفهمي.
قالت وعيناها تدمعان.
ندى: تقوم متردش عليا, مستاهلش منك كلمة واحدة تطمني عليك.
شادي: ايه دا يا ندى؟, لا دانتي زعلانة اوي, لا اهدي, والله العظيم ما كان قصدي اقلقك او اضايقك, انا بس كنت بتصرف على اساس اني معرفك انك متشغلنيش بس .
ندى: خلاص يا شادي.
واشاحت بوجهها عنه تبكي.
شادي: انتي بتعيطي؟.
وانتظر حتى هدأت قليلا, ثم قال لها.
شادي: طب انتي فاضية النهاردة؟.
ندى: بتسأل ليه؟, يهمك يعني؟.
شادي: عشان انا عازمك على اغدا , مادام الامتحان كان حلو , وانا لازم اصالحك.
ندى: ياسلام؟.
شادي: والله العظيم, وحياة عنيكي الحلوين الي انا عيطتهم دول, عشان متزعليش مني تاني.
*************************
"وبعدها اتمشينا شوية ووصلني وروح"
قالت ندى هذا الكلام وهي مستلقاة على ظهرها بسرير غرفتها ,وتتكلم بهيام.
نسمة: يـــــا حلاوتك.
بينما احمر وجة ميسون صديقة نسمة وهي تستمع الى الحديث الذي يدور, بينما قالت هايدي وهي تقوم من مكانها بجانب هالة لتضرب ندى على ساقها.
هايدي: فوقي يابت , انتي شاربة حاجة ولا ايه؟, ايه يعني الواد خرجك خروجة وفسحك شوية, اوام كده نسيتي الي عمله فيكي.
همست ميسون لنسمة.
ميسون: قومي نروح نعد في اوضتك عشان يعرفو يتكلمو براحتهم.
قالت نسمة بصوت عالي.
نسمة: يعني انتي شايفاهم مكسوفين منك اصلا, يا بنتي دول وشهم مكشوف كده عــــادي .
اعتدلت ندى وهي تقول لهايدي.
ندى: انتي بتقولي فيها, طب والله العظيم نسيت حتى اني كنت متضايقة منه.
قالت هالة وهي تتنهد.
هالة: ماهو احنا كده بوردة وكلمتين حلوين بنتنح وننسى.
هايدي: انتي يابنتي انتي مبتحرميش انا مش قلتلك امه متتطاقش.
مالت نسمة على اذن ميسون.
نسمة: اصلها كانت ماشية معاه قبلها.
ازداد احمرار وجه الفتاة وهي تنظر اليهما في دهشة.
نسمة: منا قلتلك احنا عيلة عادي.
ميسون: انا مقلتش حاجة.
نسمة: انا قلتلك بلاش تتعرفي عليهم هيلخبطولك كل الي انتي اتربيتي عليه في حياتك.
بينما همست هايدي لهالة.
هايدي: مين فيلم الخطايا الي قاعدة دي؟.
هالة: شششش, دي انتيمة نسمة, بس ايه, خام خام خام.
هايدي: هو لسه فيه بنات كده اصلا.
هالة: اديكي شفتي.
هايدي: اهي اختك نسمة دي الي غريبة, غيركو خالص, طب انتي واتحجبتي عشان اخت عمرو بتتكلم عليكي, دي ايه الي جابرها دلوقتي؟.
هالة: بس لحسن ندى الي دلوقتي بتفكر , شادي لاعبلها في دماغها, عزومة تانية ومش بعيد نلاقيها لابسة اسدال.
هايدي: يــــع.
هالة: اه والله العظيم, الواد قاعد يزن عليها , عيب واعدلي لبسك واختك اتحجبت, انتي مش صغيرة, وانا بغير عليكي وشغل الولاد دا بقى.
هايدي: دي تبقى مجنونة.
هالة: منا قلتلك انا في عيلة المورستان, واحدة مجنونة والتانية شيخة جامع, وانا , تخيلي بقى.
هايدي: الله يكون في عون امكو وابوكو.
بينما قالت نسمة لميسون في نفس اللحظة.
نسمة: اهو انا عايشة في مستشفى المجانين, اتنين حبيبة ودماغهم اتلحست, وماما طراوة خالص, وبابا ولا هو هنا اصلا.
فاحمر وجه ميسون في اندهاش , وهي تدير وجهها في الفتيات حولها بخوف.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رؤى الروح
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
رؤى الروح


تاريخ التسجيل : 09/01/2010
عدد المساهمات : 692
نقاط : 5937
انثى


قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 08, 2010 6:30 pm

الحلقه الخامسه
ندى: شادي يا حبيبي انت بجد عسل, ايه دا كله؟.
نظرت ندى حولها لاصدقائها واصدقاء شادي , واختها وصديقاتها , الذين التفو حولهما في الكافيتيريا مجتمعين مع اطفاء النور, وخروجهم منشدين اغنية عيد الميلاد لندى, مع دخول التورتة وتصفيق الحاضرين.
قام شادي يقف , ليغني مع الجميع اغنية عيد الميلاد, بينما هي متوقفة واضعة كفها على فمها من السعادة.
شادي: ايه رأيك في المفاجئة دي؟.
عانقت ندى صديقاته وصديقاتها وهي تحيي الشباب, وتبتسم بسعادة لشادي, الذي نظر اليها مبتسما, بينما مالت ريهام على سلمى.
ريهام: انتي الي ظبطتي دا كله طبعا.
سلمى: بس يا ريكا.
ريهام: وانا اقول قاعدين تخططو لايه انتي وهو بعد ما الامتحانات خلصت, وتلاقيه هو ولا كان واخد باله اصلا, وانتي الي خلتيه يعملها كل دا.
قالت ريهام بنفاذ صبر.
سلمى: ايوة يا ريكا, انا الي خليته يعملها العيد ميلاد, ايه يعني؟.
ريهام: انا مش فاهمة انتي بتضحي ليه وعشان مين, يا بنتي هو مش حاسس بيكي.
سلمى: بس يا ريهام متناقشنيش في الموضوع دا بقى تاني, انا معرفتش اكون حبيبة ليه, سبيني يا ستي اكون صاحبة, انا مرتاحة كده, طول منا قريبة منه مرتاحة.
ريهام: كمان بتقوليلي ريهام, انتي كده هتخليني ابدأ اكرهه.
وفي احد الاركان قال سامح لشادي, وهو يتابع هايدي بعينيه وهي تتبختر.
سامح: انت مقلتش يعني انك صالحت هايدي.
رد شادي بانكار.
شادي: هايدي مين دي الي اصالحها؟, بلا قرف.
سامح: امال ايه الي جابها؟.
شادي: تلاقيها هالة, انا قلتلها جيبي اصحاب ندى مش اصحابك انتي.
فمرت هايدي من امامهما وهي تنظر اليهما باستخفاف.
هايدي: هاي.
ردا برتابة.
سامح: هاي.
شادي: هاي.
فنظرت الى شادي تقول بسخرية.
هايدي: ماحنا اتنطقنا وفهمنا اهه, وبقينا بنعرف نعامل البنات ازاي.
فقال شادي ببرود.
شادي: من بعض ماعندكم.
هايدي: يعني علمناكو اهه؟ وكسبنا فيكو ثواب.
شادي: طب حاسبي بس لحسن شعرك هيدخل في الطبق, مش تتحجبي بدل مانتي منكوشة كده, اهو تكسبي فينا بجد ثواب وترحمينا من شعرك الي كل شوية لون.
هايدي: هقلك ايه مانت طلعلك لسان على كبر, الله يرحم ايام مكنتش بتعرف تجمع كلمتين على بعض.
وانصرفت في برود وهي تدفع شعرها الى الخلف بيديها, بينما قال سامح.
سامح: هي..... هايدي دي فاضية؟.
شادي: معرفش, ليه؟.
سامح: يعني.
شادي: كانت ماشية باين مع واد اسمه السلاموني.
سامح: كانت ولا لسه؟.
شادي: معرفش, ابقى اسألك.
عدل سامح من هندامه, وهو يترك صحن الجاتوة على المنضدة قائلا.
سامح: مالوش لزوم, انا هعرف.
وتوجه صوب هايدي, بينما وقفت هالة بجانب عمرو صديقها.
هالة: عينك يا عمرو.
نزع عمرو عينيه بصعوبة من على فتاة مارة امامه وهو يلتفت الي هالة قائلا في "استهبال".
عمرو: ايه يا لولو ؟, انا كنت ببص بس, بشوف ايه الي مكتوب على البادي من ورا.
هالة: كان مكتوب متبصش عيب هالة جمبك.
قال عمرو بمزاح سخيف.
عمرو: ايه دا؟ كل دا كان مكتوب؟, استني اما ابص تاني كده.
ادارت وجهه ناحيتها بيدها وهي تقول بحزم.
هالة: عمرو, اتلم بقى, كل دا وانا معاك امال لو كنت لوحدك تعمل ايه؟.
قال في براءة مصطنعة.
عمرو: عمري ما هعمل حاجة, انا ببص اصلا عشان انتي جمبي, لومكنتيش جمبي كنت هبص في الارض.
هالة: يا سلام.
امسك يدها وقبلها وهو يقول.
عمرو: انا اقدر برضه ابص على حد ومعايا القمر دا, دانا لازم ابقى اعمى.
هالة: ماشي يا اعمى.
ثم قال بمزاح.
عمرو: بس برضة مقلتليش, هو الكلام كان مكتوب من ضهر البادي ولا من وشه.
ضربته هالة على وجهه بمزاح غاضب, فأمسك يدها وقبض عليها وهو يضحك, بينما اقتربت ندى من شادي, تقول له.
ندى: حبيبي دا احلى عيد ميلاد قضيته في حياتي, دا حتى احلى يوم قضيته في حياتي.
شادي: عشان تعرفي ان حبيبك مبينساكيش.
ندى: انت تقدر تنساني اصلا.
شادي: غمضي عنيكي.
فامتثلت , فاخرج شيئا في علبة مغلفة من جيبه.
شادي: فتحي.
ندى: هاااااه, شادي ايه دا.
فتحها شادي واخرج سلسلة في اخرها حرف ن بالانجليزية.
ندى: شادي,.......دي ...جميلة اوي.
شادي: عشان انتي جميلة اوي, لفي البسهالك.
فالتفتت ندى ورفعت شعرها بينما البسها شادي السلسلة.
شادي: عشان متنسنيش ابدا.
ندى: انا عمري ما بنساك ولا هنساك, انا بحبك اكتر من اي حاجة او اي حد في الدنيا.
اشاحت سلمى بعينيها عن منظر ندى وشادي, وهي تتألم.
ريهام: مهما عملتي عشان تقربي منه, هو هيقرب منها هي, احسنلك ابعدي عنه.
سلمى: انتي مش فاهمة, هو مسيره في يوم يعرف مين الي بيحبه بجد, وهيبص مش هيلاقي حد جمبه الا انا.
*********************
انحنت ندى على امها وهي تمسك بالسلسلة الذهبية, وتريها لها.
ندى: شفتي حلوة ازاي.
امسكت الام بالسلسلة تنظر اليها وهي تبتسم.
الام: جميلة يا حبيبتي.
فقالت نسمة, وهي تقف في منتصف الحجرة واضعة كفيها في وسطها.
نسمة: ومفكرتوش تعزموني حتى يعني, مجتش على بالكو.
قالت هالة وهي تمشط شعرها .
هالة: مكانش هيعجبك الجو, فيه ناس كتير مبتحبيهاش.
نسمة: وانا اصلا مكنتش هاجي, عشان فعلا فيه ناس كتير مبحبهاش, بس مش عيب يعني انك متعزمنيش, دنا اختك, دنا اقربلك من عمرو.
الام: معلش يا نسوم, اختك محبتش تضايقك وتجيبك غصب عنك.
نسمة: يعني يعملولها عيد ميلاد وميقولوليش حتى, استغفر الله العظيم.
قامت ندى تقبلها في وجنتها وتقول.
ندى: خلاص بقى يا نيسو متزعليش , انا والله مكنت اعرف حاجة وبعدين انتي عندي بميت عيد ميلاد.
نسمة: لا ياستي مانتي كفاية عليكي سي شادي, بتاعك, على العموم كل سنة وانتي طيبة.
وتركتهم خارجة متوجهة لغرفتها.
الام: اصل نسمة دي بتموت فيكو, فبتغير عليكو اوي.
هالة: قصدك بتغير مننا , عشان هي مش لاقية حد يبصلها.
ندى: بس يا لولو متقوليش كده, هي صحيح ناشفة شوية بس نسمة امورة.
الام: انا مش عارفة هي طالعة كده ليه؟, كلامها عامل زي الطوب, ومدهولة على طول, مش تترقق زي البنات, لا دايما واخدة الحياة جد, دي حتى مشيتها عاملة زي العسكري.
جلست ندى في حضن امها وهي تقول.
ندى: سيبك منها, شوية وهتصفى , بس اليوم النهاردة يامام كان عسل, كان عايزك بجد.
الام: يا بنتي انتو شباب في بعضيكو انا كنت هاجي اعمل ايه؟.
هالة: شفتي ياندى, مش سامح قعد يشتغل هايدي النهاردة.
ندى: يووووة, هي هايدي دي مبتعتقش.
هالة: وعمرو برضه كان مخنوق منه, اصله مبيحبوش.
الام: هو عمرو الي وصلكو النهاردة يابنات؟.
هالة: ايوة طبعا, كان لازم عربية , هنشيل الهدايا في ايه؟.
الام: انا مش قلتلك متركبيش معاه العربية تاني يا هالة, افرضي حد شافك دلوقتي او قال لباباكي .
قالت هالة بعصبية.
هالة: انا مكنتش لوحدي كان معايا ندى, وبعدين احنا كان لازم حد يرجعنا عشان الهدايا, وانا اصلا مبقتش اركب معاه العربية خالص من ساعة ماقلتيلي, انا معملتش حاجة الولد كتر خيره وصلنا لحد البيت ولو بابا كان شافني او اي حد كنت هقوله عادي , يعني لو كان مهند ابن خالتي الي وصلنا برضه كان هيبقى نفس المنظر.
الام: انا مبقلكيش كده عشان تزعلي, انا بقلك بس خدي بالك, عشان عربية عمرو معروفة, وباباكي لو عرف هيعملهالك شغلانة.
ندى: احسن حاجة ان شادي معندوش لسه عربية, محدش هيعملي مشاكل.
قالت هالة بغضب.
هالة: انا محدش يقدر يعملي مشاكل ومش عشان منى اخت عمرو اتكلمت عليا شوية , يبقى خلاص اسيبه عشان خاطرها, لأ دانا اعد على قلبها واعرف اتعامل مع عشرة زيها.
ندى: هو مش خلاص معادلوش الا سنتين ويتخرج مش هيجي يتقدم بقى.
هالة: كل واحد يخليه في حالة, خليكي في شادي بتاعك الي لسه قدامه خمس سنين دا.
ندى: والله انا لسه صغيرة ومش مستعجلة, وهو كمان يشوف مستقبله ,وبعدين احنا اتفقنا اول ما يخلص هيجي على طول هكون انا في تالتة كلية.
الام: ربنا يكرمك يا بناتي ويفتح في وشكو, وينور ليكو طريقكو,ويبعد عنكو الناس الوحشة .
عادت ندى الى حضن امها في اطمئنان.
ندى: يارب يا ماما.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نسمه الربيع
عضو ذهبى
عضو ذهبى



العمر : 34
تاريخ التسجيل : 12/02/2010
عدد المساهمات : 257
نقاط : 5439
انثى

الثعبان

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 08, 2010 8:53 pm

تسلمى على الحلقتين يا مى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
kashooo
مشرف سابق
مشرف سابق
kashooo


العمر : 33
تاريخ التسجيل : 04/02/2010
عدد المساهمات : 1632
نقاط : 7130
ذكر

الحصان
المزاج : حزين جدا سعيد
الموقع : totti_roma69@yahoo.com

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 09, 2010 3:52 pm

تسلم ايديكى على حلقاتك الجامده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sara3000
مشرف سابق
مشرف سابق
sara3000


العمر : 31
تاريخ التسجيل : 24/02/2010
عدد المساهمات : 1583
نقاط : 6714
انثى

الديك

قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)   قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) - صفحة 3 I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 09, 2010 4:15 pm

بجد تسلمى يامى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» مين اللى قال اللى فات مات ؟؟!!!
» اعتذار .............ويد للمصالحة
» حسن الأسمر وسكر - اللى يحب مصر
» لو إنت اللى بتكلمه هتقوله إيه
» قولى اللى فى فلبك

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الهياتم اليوم :: (¯`·._) (قعدة مزاج رايق وفاضى) (¯`·._) :: مقالات ادبيه-
انتقل الى: