|
| قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) | |
|
+10عادل &KHALED& الاسطورة محمد بسيونى كسبر نورين ابراهيموفيتش ahmedhp2010 sara3000 kashooo رؤى الروح 14 مشترك | |
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الثلاثاء مايو 11, 2010 6:03 pm | |
| تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا انتوا واحشتونى جداااا لانى كنت بعيده شوية عن المنتدى بس خلاص رجعت والنهارده هنزلكم قصة حلوة جدا هتعجبكم وقولولى رايكم بقى
الابطال: ندى وشادي جيران القصة بتبتدي والابطال لسه صغيرين ندى في اولى ثانوي وشادي في تالتة ثانوي.
الحلقه الاولى
دخلت الام الغرفة وقالتت لابنتها في هدوء. الام: ندى ,يلا روحي اعملي قهوة لباباكي, واسأليهم لو عايزين عصير. قامت ندى من على مكتبها في تأفف, وهي تقول. ندى: يووووه ياماما, متخلي نسمة هي الي تعملها, انتي مش شايفاني بذاكر. الام: بطلي دلع , دلوقتي بقيتي بتذاكري؟, وخلى نسمة الي تطلع! , وبعدين نسمة مبتعرفش تعمل قهوة. ندى: حاضر خلاص, هقوم اهه, هو مين برة اصلا؟. الام: محدش غريب يعني, دي هالة اختك وهايدي صاحبتها وشادي. ندى: شادي مين؟. الام: شادي الي ساكن في البرج الاحمر الي قدامنا, مش عارفاه؟ . ندى: اه ,اه فاكراه , الواد الغلس القصير دا, الي كان بيغلس عليا واحنا صغيرين ,دا كان شعره طويل وكنت دايما اشده منه,ايه دا هو بقى في تالتة ثانوي امتى؟, هو قد هالة؟. الام: ايوة, قدها . ندى: وايه الي جايبة النهاردة؟. الام: ماهو كمان مقدم على اختبار القدرات بتاع عمارة, فجاي لباباكي يفهمه بالمرة مع هالة وهايدي. ندى: الواد انا فاكراه ,دا كان رذل رذالة يا ماما واحنا صغيرين, مع اني اصغر منه بسنتين بس كنت اطول منه , وكنت دايما بضربه. الام: انتي هتقفي ترغي عشان تضيعي الوقت, اتفضلي يلا, روحي اعملي القهوة, وطلعيلهم عصير, وبعد كدة, هاتيلي انا كمان عصير واسألي نسمة لو عايزة. ندى: يووووه, حاضر, ماهي نسمة دي الاعدادية بتاعتها هتيجي فوق دماغي, منا في اولى ثانوي برضة وعندي اربعتاشر مادة. الام: طب اعملي الي قلتلك عليه بسرعة, وانتي تلحقي تذاكري الاربعتاشر مادة يا لمضة. ندى: حاضر. وتوجهت الى المطبخ على مضض, وجهزت القهوة, وهي تدندن, ووضعتها على صينية واتجهت بها حيث ابوها. ندى: بابا , القهوة. الاب: شكرا يا نيدو. اخذ والدها القهوة من يديها , بينما التفتت هي تسأل. ندى: حد عايز عصير؟. نظرت اليها اختها . هالة: انا عايزة, وهاتي لهايدي كمان, عايز يا شادي؟. التفتت ندى تنظر لشادي لاول مرة, واندهشت, انه لم يعد الطفل القصير الذي اعتادت ان تضربه, لقد رأت شابا طويلا بشدة, يرتدي نظارة طبية, ذو وجه وسيم اسمر, فتعجبت, وقالت دون ان تفكر. ندى: ايه دااااا, انت طولت اوي كده ليه, دانت كنت ازعة, وشعرك... قال الاب ينهرها. الاب: ايه يا ندى الكلام دا؟, مش تفكري في الكلام قبل ماتقوليه. ندى: اصله يا بابا انا مشفتوش من واحنا صغيرين, كان قصير وشعره منكوش و.... قاطعها الاب للمرة الثانية ,بينما شعر شادي بالحرج من الوصف حين انخرطتا هالة وهايدي في الضحك. الاب: فيه بنت رقيقة تتكلم زي الدبش كده, جيبيلهم عصير يلا وتعالي, وبطلي تلبيخ. فشعرت هي بالحرج هذه المرة, وذهبت لتفعل مثلما قال لها ابوها في سرعة ثم عادت لامها . ندى: ماما , ماما انتي شفتي شادي؟؟. الام: ايوة يا حبيبتي. ندى: دا بقى شكل تاني خالص يا ماما, دا طول اوي ولبس نضارة. الام: مانتي عندك حق, مشفتيهوش من زمان, والله مااعرف كان مختفي فين كل دا. ندى: بس انا لبخت الدنيا ,واتريأت عليه قدامهم. الام: انتي على طول لسانك فالت, لما يخلصوا ابقى اطلعي اعتذريله. صمتت قليلا تفكر ثم قالت. ندى: هو اكيد علمي رياضة ,ولا ايه؟, هيكون بياخد قدرات عمارة ليه يعني؟. الام: معرفش انا بقى, انتي مش هتعدي تذاكري ولا ايه؟, وبعدين فين العصير بتاعي. ندى: اه صحيح نسيت. وانطلقت تحضره في سرعة ,وهي تفكر في شكل شادي الذي تغير تماما منذ الصغر. ******************* انتظرت ندى بصبر انتهاء والدها من الحديث مع اختها وهايدي وشادي, ودخوله غرفته لتهرع للخارج, موقفة شادي وهو في طريقه الي الباب. ندى: شادي. التفت ينظر اليها في دهشة, بينما نظرت هي لاعلى لتنظر لوجهه, الذي علته امارات التساؤل. شادي: ايوة , فيه حاجة؟. ندى: انا.... سوري,...سوري لو كنت ضايقتك ولا حاجة. نظر اليها ببرود. شادي: ضايقتيني في ايه؟. ارتبكت ندى لبروده , وشعرت هي بالاحراج. ندى: يعني لما قلت انك كنت ...قصير وشعرك طويل. قال ببرود وهو ينظر الى اختها وصديقتها, اللتان تتابعان الحديث في شغف. شادي: طب منا كنت قصير وشعري طويل , ايه يعني؟. نظرت اليه بدهشة, ثم بضيق. ندى:يعني ان انا قلت كده. شادي: اصلا انا مكنتش قصير انتي الي كنتي طويلة زيادة وانتي صغيرة, وكنتي مستقوية نفسك, عشان طولك. شعت بالغضب, فقالت في انفعال. ندى: تصدق انت بارد, وانا غلطانة اني جيت اتأسفلك اصلا, انت فعلا كنت قصير ومنكوش, ومش كده وبس, كنت غلس وكنت دايما بضربك,هه بقى. وضربت بقدمها في الارض بطفولية, ثم اندفعت للداخل, بينما ازداد هو احراجا امام الفتاتين. ******************* ندى: بس يا هالة متكلمنيش عنه, دا قليل الزوق, وغبي. ضحكت هالة وهي تقول. هالة: مش انتي الي هزأتيه الاول, واتريأتي عليه ولا لأ؟. ندى: انا مقلتش حاجة غلط, هو كان غلس, ولسه غلس زي ماهو, هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان. انخرطت هالة في الضحك وهي تقول. هالة: بس متقوليش الكلام دا ادام هايدي لحسن معجبة بيه, وشكلهم هيظبطو كده. ندى: يتحرقو هما الاتنين, اهي هي رخمة زيه بالظبط, وهو وحش واسمر وبنضارة. هالة: حرام عليكي, دا وشه امور, انتي مخدتيش بالك ولا ايه. ندى: وانا اخد بالي ليه, مانتي عارفة اني بحب الصبيان البيض الي عنيهم ملونة. وصمتتا قليلا ثم قالت هالة بشغف. هالة: بس هي صحيح فين الصورة دي اوريهالها. ضحكت ندى وهي تقوم. ندى: قومي قومي, ندور في البوم الصور
دى الحلقة الاولى يالا لو عجبتكم قولولى وانا هكمل | |
| | |
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأربعاء يونيو 09, 2010 4:49 pm | |
| شكرا ياجماعة منورين الموضوع
الحلقه السادسه شادي: اقفلي كلام في الموضوع دا خالص, احنا اتكلمنا كتير وانتهينا منه خلاص, عايزة متتحجبيش انتي حرة لكن انا بقى انسيني, وانا قلتلك الي عندي. قال شادي هذا الكلام بصوت حاد في التليفون. ندى: انت ليه بتهددني كده على طول؟, انت بتحط دي قصاد دي ليه؟, شادي: عشان انا كلمتك في الموضوع دا ميت مرة , مبتسمعيش الكلام. ندى: طيب منا بطلت البس اللبس الي بيضايقك اهه, وسمعت كلامك. شادي: انا مقلتش كده وبس, احنا اتفقنا انك هتتحجبي. ردت ندى بشيء من العصبية. ندى: والله انت بس الي اتفقت مع نفسك, انا ماتفقتش مع حد. شادي: يعني ايه؟. ندى: يعني انت الي كنت بتتكلم وترد على نفسك, انا مكنتش بقولك حاجة, انت بس الي اتعودت انك تقول وانا انفذ. قال شادي بغضب. شادي: امال ايه المفروض ؟, المفروض ان سيادتك الي تقولي بقى وانا انفذ؟. ندى: لو سمحت متتريأش ,انا مقلتش كده ,انا قلت.... شادي: ماهو الي كان ناقص تقولي كده, بصي ياندى انتي بقيتي تتعبيني في المناقشة كتير ,وبتجادلي على طول, وانا امتحانات اخر السنة قربت ومش طايق نفسي. ندى: اااااه , داحنا رجعنا تاني لتطنيش الامتحانات, انت بقى مش مشكتك الحجاب , انت بس بتطهقني عشان ابعد عنك ايام الامتحانات عشان تفضى للمذاكرة,انا مش فاهمة هي المذاكرة دي ضرتي ولا ايه؟. شادي: افهمي الي تفهميه, انتي اصلا دماغك دي مريضة. ندى: مش انا دماغي مريضة يا شادي؟, طيب ايه رأيك بقى انا مش هتحجب, واهلى سايبني بشعري وموافقين ,وانت ملكش كلمة عليا. شادي: طيب, خليكي بقى مع اهلك. واغلق الهاتف بغضب. ندى: الو,.....شادي ,......الو. نظرت ندى للهاتف بحنق وهي تغلقه, ثم دخلت غرفة نسمة بعنف. ندى: هالة ,عايزاكي. قامت هالة من جانب نسمة ,وهي تغلق الكتاب الذي بيدها تتساءل. هالة: خير , شكلك متهزأة. امسكت نسمة بيد هالة تجلسها ثانية. نسمة: ماتتكلمو هنا , لازم يعني تختفو انتو الاتنين في الاوضة بتاعتكو. عادت هالة لجلستها بجانب نسمة, بينما جلست ندى بجانبهما وهي تقول. ندى: انا اتخانقت انا وشادي. نسمة: احسن. هالة: ليه؟. ندى: عايزني اتحجب برضة. هالة: طب ماتتحجبي يا بنتي وتريحيه, انتي مش بتحبيه؟. ندى: بحبه , بس هو بيطلب الحاجة كأنها امر, انتي عارفة لو كان بياخدني بالراحة واحدة واحدة, والله كنت وافقت, لكن اسلوبه دايما زبالة كده, يخلي الواحد مش عايز يسمع الكلام. اعتدلت نسمة وهي تقترب من ندى . نسمة: بصي يا نودي, هو عنده حق في حاجة, انتي لازم تتحجبي, وتتحجبي عدل مش زي البت دي الي لبسها كله هوهو, مزادش عليه الا ايشارب من فوق وهدومها صايعة, لا تتحجبي صح, عشان ربنا يرضى عنك, وعشان دا المفروض, انما لو هتعملي دا علشان خاطر شادي,... متعمليهوش احسن. ضربتها هالة على كتفها وهي تتكلم. هالة: اسمعيني انا سيبك من البتاعة دي, يا بنتي ريحيه, الولاد مبيجوش الا لما بيحسو انك بتسمعي الكلام وخلاص, يعني عمرو كده ساعات بيركب دماغه في حاجات هايفة, متنزليش الشارع الفلاني, او متكلميش فلان, وبيبقى من غير سبب , لمجرد انه يحس انه ولد, انتي ساعة القرف دا تكبري دماغك خالص, وتعملي الي هو عايزه, وبعدين تبقو تتكلمو, ومتسيبيهوش يمسك عليكي حاجة, بالعكس داهو مش هيقدر يرفضلك طلب بعد كده لانك بتسمعي كلامه. نسمة: لاحول ولا قوة الا بالله, بقى بالله عليكي دا كلام, يعني تفضلي قاعدة رابطة نفسك بواحد بيتحكم فيكي, وماشية على مزاجه عشان يثبت رجولته وبس وهو في الاول وفي الاخر عيل لاراح ولا جه,, يابنتي ربنا بيحاسب قبل كل شيء على النية, يعني لما تعملي حاجة لله, بتتحسب, لو لحد تاني مبتتحسبش , لما البنت دي تتحجب وهي نيتها ترضي شادي, يبقى خلاص زي قلته, انا مش عارفة ربنا الي اهم عندك ولا شادي. ردت ندى بسرعة. ندى: ربنا طبعا. نسمة: مش باين, اهو كلام وبس. هالة: انتي عايزة ايه يعني؟. نسمة: انا نفسي انتو الاتنين كده تفوقو وتعرفو ان الله حق, يعني انتي وهي, المشكلة عندكو مش في الصبيان الي بتعرفوهم, المشكلة في انكو بتعملو حاجة حرام ومش مقتنعين اصلا انها حرام. هالة: يابنتي انا وعمرو في حكم المخطوبين, اهله عارفين واهلي عارفين ,احنا مبنعملش حاجة غلط. نسمة: مفيش حاجة اسمها في حكم, فيه حاجة اسمها اه احنا مخطوبين قدام ربنا وقدام الناس, ساعتها تقولي احنا مبنعملش حاجة غلط. هالة: خلينالك الحلال والحرام يا ست نسمة لما نشوف هيوديكي لفين. فقالت ندى بشرود. ندى: طب انتي ومامته عارفة وموافقة وبتكلميها وبتكلمك, انا بقى اعمل ايه في مامته المرعبة دي. نسمة: والله ام شادي دي ست محترمة جدا, انا لو منها اعمل اكتر من كده, ماهو لما تفضلو تكلمو بعض وفي الاخر يجي يقول هيخطبك, هتبقى امه مش طايقة تسمع سيرتك اصلا, ومحدش يقدر يلومها. هالة: انتي بتتكلمي في حاجة لسه بدري عليها, يا نيسو يا حبيبتي انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, لما تحبي هنبقى نشوف, ماهي كانت بقول زيك والله. نسمة: مش ضروري اجرب عشان اعرف الصح من الغلط, مش لازم احط ايدي جوة الفرن واقول لازم اجرب عشان اعرف بيحرق ولا لأ, الحلال بين والحرام بين. هالة:ااااه, دا كلام ست ميسون بقى, ولا كلامك انتي ,مانتي مصاحبالي شوية بلاوي. نسمة: انا مش إمعه زيك عشان كلامي يبقى كلام حد, وعلى الاقل لو ميسون الي قايلاه فانا باخد كلامي من بنت ومحترمة كمان, مش كل كلامي, عمرو قال لأ شادي قال, ولاغية شخصيتي خالص. ندى: يعني اعمل ايه دلوقتي؟, انا زعلته مني. هالة: اعملي اي حاجة الا انك تكلمي البت الي اسمها سلمى دي زي كل مرة, انا بصراحة مبستريحلهاش. ندى: انا اصلا مش هكلمه ومش عايزة اصالحه , عشان يحس بقيمتي شوية. هالة: ايوة كده اتقلي عليه ,وهو هيجيلك مدلوق على وشه. هزت نسمة رأسها في اسف وهي تقول. نسمة: ربنا يهديكو, بجد, ربنا يهديكو. ************************** جلس شادي بجانب سلمى في الكلية وهو يقول. شادي: دماغها ناشفة ومبتسمعش الكلام, انا مش فاهم ليه مش راضية تتحجب, مبسوطة هي كده وهي ماشية بشعرها. سلمى: معلش يا شادي , اعذرها برضة ,هي لسه صغيرة. شادي: يعني هي غلطتي اني بحب واحدى اصغر مني, اعمل ايه بس انا مش فاهم. سلمى: ممكن برضة. شادي: ممكن ايه؟. قالت بحذر. سلمى: ممكن تكون غلطتك فعلا انك بتحب واحدة اصغر منك, يعني ندى واضح ان تصرفاتها عيالي اوي. شادي: بس هي مكانتش كده يا لومي, العند دا جديد. سلمى: انت لازم تاخد موقف عشان هي تاخد بالها, وتعرف ان الي بتعمله دا غلط, ومتتعودش انك بتعدي. التفت اليها يقول. شادي: مش كده برضة؟. سلمى: وبعدين لو مابقتش كويسة معاك, لازم تتصرف بقى وتحط حدود. شادي: لا يابنتي مش للدرجة دي انا بس هقرص ودنها عشان تتعلم تتعامل معايا, بس انا مبفكرش اسيبها ,انا بحبها. تراجعت سلمى. سلمى: وانا مقلتش سيبها خالص, انا قلت بس يعني ابقى ...خد بالك بقى. شادي: اه, ربنا يستر, والله موضوع ندى دا معصبني دايما, يعني كمان في البيت ماما مبتسبنيش في حالي, على طول بتدخل الموضوع دا في الكلام, ومبترحمنيش, انا زهقت, لا عارف اذاكر ولا عارف اركز. سلمى: ملكش انت دعوة بس وركز في مذاكرتك ومصلحتك , مامتك عندها حق, لو شلت مادة محدش هينفعك, ولاحتى ندى نفسها هتتأذي,انت لازم تخاف على نفسك اكتر من كده. شادي: عندك حق يا لومي, والله انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟. سلمى: مكنتش هتعمل حاجة. شادي: لا والله بجد, انتي من اقرب الناس لقلبي هنا, وصاحبة بجد, وخايفة عليا وعلى مصلحتي دايما. خفق قلب سلمى وهي تستمع الى هذا الكلام منه, فقالت بصوت خافت. سلمى: بس انت تقدر. شادي: ايه؟. سلمى: بقول انت تقدر تنكر خيري, دانا لولايا مكنتش نجحت. شادي: يا سلام, بأمارة اني كنت انا الي مخلصلك مشروعك الاخراني. سلمى: ياراجل. واخذا يمزحان بينما قلب سلمى يخفق بعنف لكلامه الرقيق السابق,وعقلها يتمنى ان يترك ندى. | |
| | | محمد بسيونى كسبر The General Manager
العمر : 37 تاريخ التسجيل : 18/12/2009 عدد المساهمات : 21838 نقاط : 28477
المزاج : زملكاوى جداااااااااا الموقع : هاتلاقينى هناك
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الخميس يونيو 10, 2010 5:26 am | |
| | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الخميس يونيو 10, 2010 4:21 pm | |
| الحلقة السابعة
شادي: شفتي شكلك في الحجاب حلو ازاي ,مش وحش ولا حاجة. تأففت ندى وهي تربت بيدها على رأسها تعدل حجابها للمرة الالف, وهي تقول. ندى: ومين قال ان انا وحشة؟. شادي: يعني ماكانش له لزمة بقى كل الزعل والقمص والمشاكل الي حصلت, والناس تتدخل وسلمى وهالة, والي حصل دا كله. ندى: والله مش انا الي دخلت الناس ,وبعدين الخصام كان جاي على مزاجك, كنت عارف تركز في امتحاناتك ولا ايه؟. شادي: انا قلتلك ميت مرة متقوليش كده تاني, انا مكنتش عارف اركز خالص, بالعكس , الموضوع دا كان على طول مضايقني. ندى: هنشوف لما تطلع الاول على الدفعة , هعرف اد ايه كنت متضايق ومش عارف تركز. شادي: ايه يا ندى, انتي تكرهي اني اطلع الاول على الدفعة؟. ندى: لا يا حبيبي , دانا اتمنى, بس كان نفسي تجيب امتياز في حبنا الاول. شادي:طب قفلي على الموضوع دا بقى , احنا مصدقنا اتصالحنا. ندى: صحيح احنا مستنيين مين ؟, هتوديني فين النهاردة؟. شادي: مستنيين سامح وريكا, هيعدو علينا بالعربية, هنروح نركب خيل. ندى: اللـــــه, بجد يا شيدو, انا كان نفسي في كده من زمان. شادي: شفتي , انا بعملك كل الي انتي عايزاه ازاي, عقبال ما تعمليلي كل الي انا عايزة, والقصة دي تدخل لجوه بقى. ابعدت ندى يده عن وجهها ,وهي تعدل شعرها البارز من اسفل الايشارب. ندى: ملكش دعوة بقى, انا مش خلاص عملت الي انت عايزة. شادي: ماشي يا ستي, اهو سامح وصل اهه. اوقف سامح السيارة امام الكافية, فذهب شادي لدفع الحساب, ثم عاد اخذا ندى, وتوجها للسيارة وركبا بالخلف, بينما التفتت ريهام تقول في سعادة. ريهام: ايه دا يا نودي؟, مبروك على الحجاب. ندى: الله يبارك فيكي. سامح: ازيك يا ندى؟. ندى: الحمد لله يا سامح. شادي: اتأخرت ليه يا بني؟. سامح: ريكا يا سيدي, كانت رايحة ترجع بلوزة , وقعدت سنة في المحل وفي الاخر مرجعتهاش. ريهام: وانت ايه الي مضايقك, دانا حتى منزلتكش معايا, انت مش كنت قاعد في العربية في التكييف. سامح: ياستي فداكي, ولو مش قاعد في تكييف برضة. ضربته ريهام على يده, وهي تقول. ريهام: ولما هو كده, بتتريأ ليه؟. لف سامح يده على كف ريهام ,وهو يقول برقة. سامح: انا اقدر اتريأ برضه. فنظرت اليهما ندى بدهشة , والتفتت الى شادي وهمست بأذنه. ندى: هما مرتبطين ولا ايه؟. فأومأ شادي برأسه ايجابا . ندى: من امتى؟. شادي: من قبل الامتحانات كده. فأرجعت ندى رأسها للخلف وهي تتذكر كيف كانت هايدي تحكي لها ولاختها, عن سامح واتصالاته الهاتفية بها, ودهشت قبل ان تشرد قليلا, وبينما هي شاردة لمحت سيارة متوقفة بجانب سيارتهم في اشارة المرور, وتعرفت على السيارة في الحال, فقالت دون ان تفكر. ندى: ايه دا؟, عربية عمرو اهي. ثم تجمدت الابتسامة على شفتيها وهي تلمح بجانبه فتاة في السيارة, تضحك وهو يضع كفه على شعرها, فتسمرت وهي تقول. ندى: ايه دا؟, مين دي؟. فالتفت الجميع ينظرون حيث تنظر. سامح: مش دا عمرو مجدي؟, هو معاه فردة جديدة, الواد دا ابن لذينة, كل اسبوع بشوف معاه بنت شكل, فاكر يا شود لما شفناه في ال.......... فالتفتت ندى تنظر اليه في حدة, بينما نظر اليه شادي من خلال مرآة السيارة بلوم, فابتلع بقية حديثة وهو ينطلق بالسيارة. سامح: الاشارة فتحت. فالتفتت ندى بجسدها كله تتبع حركة سيارة عمرو, وهي تبتعد عنهم في سرعة, والفتاة تضحك لعمرو في دلال, ثم قالت لشادي بغضب. ندى: مقلتليش يعني انك شفت عمرو مع بنت. قال شادي في ارتباك. شادي: انا قلت يمكن تكون قريبته ولا حاجة, وقلت اكيد هالة عارفة. ندى: لا طبعا مكانتش عارفة. وتعكر مزاجها وابتعدت عن شادي قليلا لتلتصق بالنافذة. شادي: خلاص بقى يا حبي, مالك مزاجك باظ ليه؟. ندى: مش عارفة هقولها ازاي دي؟, دي كانت تشيط فيها. شادي: مش لازم تقوليلها. التفتت اليه وهي تقول. ندى: مينفعش, لازم تعرف. شادي: خلاص, قوليلها بس بالراحة عليها. ندى: ربنا يستر. ************************ قالت هالة بصوت عال وهي تتحدث في الهاتف مع عمرو, في غرفتها هي وندى, بينما جلستا نسمة وندى تراقبانها في قلق. هالة: وانت بقى مشكلتك مين الي قالي؟, ..........الي قالي قالي يا سيدي, ......انت متجاوبش سؤالي بسؤال, رد عليا, مين البنت الي كانت معاك في العربية؟. ثم صمتت قليلا وهي تدور بالهاتف في الغرفة ووجهها يزداد احمرارا وغضبا. هالة: ولما هي بنت خالة اشرف , ايه الي ركبها معاك في العربية؟,......ياسلاااااام, ...وعايزني انا بقى اصدق الفيلم الهندي دا. قضمت ندى اظافرها وهي ترقب اختها في توتر, فقالت لها نسمة. نسمة: بصي بصي, اهي هتطلع تطلع وتنزل على الفاضي, هيثبتها بكلمتين. هالة: انت بتزعق ليه؟,...انت بتزعقلي انا وانت الي غلطان,....لا مبرميش وداني للناس, بس انا قلتلك كام مرة لو حد جه قالي تاني انك بتركب بنات معاك في العربية يا عمرو مش هيحصل طيب. نسمة: ومش بعيد تطلعك انتي الي غلطانة. هالة: الي شافك متأكد انها عربيتك. همست ندى وهي تنظر لهالة. ندى: والله العظيم هو. هالة: لا مش هيعدي, انا كل مرة بعدي, بس لحد كدة وكفاية,....لا مش ههدى,....خلاص ياعمرو انت حر. واغلقت الهاتف في عنف. ندى: قالك ايه؟. هالة: بيقولي بنت خالة اشرف. نسمة: هو هيغلب اعذار. هالة: اخرسي يا نسمة عشان انا مش طايقة دبان وشي. قالت ندى بتردد. ندى: ما يمكن... عنده حق. هالة: انتي هتستهبلي انتي كمان؟, انتي مش قلتيلي كان حاطط ايده على كتفها؟. اومأت ندى برأسها في حذر, بينما رن هاتف هالة . هالة: ودا مين دا كمان. وقامت لتلتقط الهاتف , ونظرت اليه, ثم امتعضت وهي تقول. هالة: يييييه, امه, انا ناقصاها انا كمان, تلاقيها متصلة تصالحني عليه. واخذت الهاتف وخرجت من الغرفة وهي ترد. هالة: الو,...ايوة يا طنط , ازي حضرتك عاملة ايه؟, عاجبك الي عمرو عمله دا.... بينما قالت نسمة لندى. نسمة: بصي خارجة شايطة ازاي, هترجع مصدقاه بعد عملية التثبيت الي هتعملهالها امه, ومعلش يا حبيبتي وهو مبيحبش الا انتي وكل الصبيان كده. التفتت نى تقول في خوف. ندى: بس هالة بتحبه اوي, انا خايفة يسيبو بعض بسببي. نسمة: لا متخافيش, هالة دي معمولها عمل الربطة الابدية في عمرو مجدي, يعني هي دي كانت اول مرة يتشاف مع واحدة, وبرضة بترجعله زي الهبلة. ندى: بس هي عشان بتحبه بتسامحه, وبتديله فرصة تانية. نسمة: يا حلاوتك, وهي الفرص دي بقى مبتخلصش, ولو اتجوزو , هتفضل تديله فرص برضه؟. ندى: انا حاسة بيها اوي, ازاي تبقى بتحب واحد الحب دا كله, وبتستحمل معاه الحلو والوحش, وهو بارد كده, ومبيتغيرش عشانها. نسمة: انتي بقى بتتكلمي عن هالة, ولا بتتكلمي عن نفسك؟. ندى: انا بتكلم عن الصبيان عموما, كلهم خاينين وبايظين, يعني انتي عارفة سامح؟, طلع مرتبط بريكا, ولما كلمت شادي قلتله دا كان بيتصل بهايدي يكلمها بالساعات, وانا شفت بعيني ,قالي عادي, وفيها ايه يعني, هو بيحب ريكا, بس هايدي دي تضييع وقت وبس. نسمة: بيحب ريكا وهايدي تضييع وقت!, ياعيني عليكي يا هايدي, مفيش حد عمره هياخدك جد ابدا. ندى: انا خفت ليكون شادي كمان بيحبني انا وبيكلم واحدة تانية تضييع وقت. نسمة: ممكن طبعا. ندى: لا يا نسمة متقوليش كده,دانا كنت اموت فيها ,.....هما ليه الصبيان كلهم كده؟. نسمة: عشانهم لسه صبيان زي ما بتقولي, شوية عيال, وانتو كمان شوية بنات عيال برضة. ندى: لا يا نسمة, الحب مالوش سن, يعني قوليلي انتي لؤي ابن طنط سمية بيحبك ليه. نسمة: يــادي الغباء, يا بنتي لؤي دا عيل فاضي, وعشان وهو صغير كانو بيعدو يقولوله هنجوزك نسمة هنجوزك نسمة, صدق وكبر الموضوع في دماغه, اصبري عليه شوية كده لما يدخل تالتة ثانوي هتلاقيه بيكلم بدل البنت عشرة. ندى: لا يانسمة, هو بيحبك انتي وانتي عارفة دا , ومبيكلمش حد . نسمة: والمفروض اني اعمله ايه؟, واحد رايح تالتة ثانوي وانا رايحة تانية ثانوي. ندى:بيقولو خدي الي بيحبك ومتاخديش الي بتحبيه. نسمة: دا على اساس انه متقدملي؟. ندى: انتي مش عاجبك لؤي؟. | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الخميس يونيو 10, 2010 4:26 pm | |
| يتبع
نسمة: الله يخرب بيت الحب الي انتو فاهمينه غلط دا, يا بنتي قلتلك انا مش عايزة , انتي ليه مش فاهمة. ندى: انتي ازاي اصلا عايشة من غير حب كده عادي, انا بستغرب, بقى مبيبقاش نفسك ان فيه حد يسأل عليكي, ويهتم بيكي, ويقولك كلام حلو, وتلاقيه كده خايف عليكي من الهوا حتى. نسمة: طبعا بيبقى نفسي, بس لو بيحبني هيسأل عليا من بعيد ,وهيهتم بيا انه ميأذنيش في سمعتي وفي نفسي , ويخاف عليا من نفسه ومن انه يبقى عايز يرتبط بيا, ومن كلامه الحلو الي هيقولهولي, انه ممكن يجرحلي مشاعري ويخليني يوزد. ندى: يوزد؟؟؟, ايه يا بنتي انتي هتلبخي ولا ايه؟. نسمة: اه يوزد, زي الموبايلات كده,اول ماتحطي فهيا خط بتتباع يوزد,والبنات كده, من كتر ما البنت بيتقالها كلام حلو, بتتقل ودانها ومبتبقاش مستطعماه بعد كده, وبعدين الحاجات الي زي مسك الايدين والنظرات والحاجات دي, عشان حرام , ربنا بيعاقب الي بيعملوها بعدين, بيشيل منها البركة بعد الجواز بتبقى ماسخة وبايخة. ندى: ايه ايه ايه؟, ايه الكلام دا يا بنتي, متعديش مع البنت ميسون دي تاني, هي بتاخدك فين المحاضرات الي بتحضروها دي سوا, الله يخرب بيتك, هتتمسكو امن دولة ان شاء الله, كده غلط يا نسمة. نسمة: احنا مبنعملش حاجة غلط, انا محتاجة حد يقف جمبي ويشجعني, لاني خايفة ابقى زيكو في يوم من الايام, ولا انتو بقيتو بتقلبو الحقايق , بقي الي انا بعمله غلط والي انتو بتهببوه هو الصح. ندى: طيب مبتقوليش لماما ليه انك بتروحي؟,لما هو صح. نسمة: عشان هتقولي بلاش , وانا بقى بصراحة مش مستعدة اتخانق معاها. ندى: على فكرة انتي كدة غلطانة؟. نسمة: بس غلط اهون من غلط, انا عشان اعجبكو لازم اكون ماشية مع ولد, وبصراحة كده انا مش عايزة اعجبكو, انا قدمي مستقبل افكر فيه, ربنا بس يستر عليكي انتي ونتيجتك الي هتطلع, لما نشوف اخرة الحب بتاعك دا ايه. | |
| | | kashooo مشرف سابق
العمر : 34 تاريخ التسجيل : 04/02/2010 عدد المساهمات : 1632 نقاط : 7317
المزاج : حزين جدا سعيد الموقع : totti_roma69@yahoo.com
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الخميس يونيو 10, 2010 10:19 pm | |
| | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) السبت يونيو 12, 2010 3:32 pm | |
| الحلقة الثامنة دخلت والدة شادي من بلكونة البيت وهي تقول له, وهو جالس في غرفة المعيشة امام التلفاز مع اخيه. الام: هي ندى اتحجبت؟. نظر اليها مندهشا من السؤال. شادي: اه, وانتي عرفتي منين؟. الام: اصلي شفت امبارح بنت معصعصة كدة , شبهت عليها بس شكيت عشانها كانت لابسة طرحة. شادي: لا ,ممكن تكون هي. وصمتت قليلا ثم قالت. الام: وهي مالها كده مطلعة نص شعرها برة؟,انا عارفة انت عاجبك فيها ايه؟. قال شادي بنفاذ صبر. شادي: وبعدين بقى ياماما , احنا مش اتفقنا تبطلي تلقيح كلام, والي عايزة تقوليه قوليه على طول. الام: وانا القح ليه يا خويا انت حر, انتي مش كبير وعارف مصلحتك, لما نشوف هتطلع من الاوائل على الدفعة ولا لأ, ونشوف ست الننوسة بتاعتك هتجيب كام في الثانوية العامة. قام شادي وهو يرتدي خفه. شادي: انا غلطان اني برد عليكي اصلا, انا هقوم خالص من هنا, عشان مانمسكش في بعض زي كل مرة. وبعد انصرافه التفتت الام لاخيه المتضجع بجانبها على الاريكة. الام: هو انا كلمته دا؟. هاني: وهو انتي بتعملي حاجة ابدا. لطمته على ساقه وهي تقول. الام: قصدك ايه يازفت انت؟. اعتدل وهو يقول. هاني: مقصديش يا فريدة ياقمر, بس انتي ارضي عني الله يرضى عنك, هو جزمة قديمة وانا اصلا طالع اضربهولك. وذهب خلف اخيه في سرعة ليتخلص من رفقة امه. هاني: انتي خلعت وسبتني لوحدي. شادي: مش احسن مااتخانق معاها. هاني: تقوم سايبني عشان تاكلني انا. شادي: والله ماعارف احلها ازاي دي, امي هتفضل تكرة ندى لحد امتى. هاني: هههه, لحد ماتسيبها وتكلم واحدة تانية , هتتشغل وتطلع عين التانية. شادي: مبهذرش يا هاني, انت لسه مش فاهم عشان صغير, لما تكبر وتحب, وتلاقي ماما بدأت تخنق عليك هتفهمني. هاني: انت محسسني انك خلاص رايح تتقدم بكرة, عادي يا بني فكك, على ما المواضيع دي ما تبقى رسمى هتكون امك نسيت اصلا, وابوك عايز يخلص منك , ومش هتبقى فارقة معاها ندى ولا فتكات حتى. شادي: وهي امك دي بتنسى برضة. هاني: بس يا شود انت الي ع الحجر, يعني لما اتشجنت لها شوية بقت تخاف منك, و يادوب بتلقح كلام من بعيد, بس مبتعملش حاجة, امال انا الي اعمل ايه, دي خدت الموبايل ومشيت على نمر البنات بنت بنت تتصل بيها تهزأها, وخلت شكلي زبالة قدامهم في الدروس. شرد شادي ثم قال. شادي: انا بجد مش عارف اعمل ايه؟, هي صحيح ندى طيبة وبتسمع كلامي, بس لو حصلت مشكلة في مرة بينها وبين ماما, مش عارف هقف في صف مين. ********************** ندى: الو , ايوة لقيت حاجة؟. شادي: لا , المواقع كلها مش راضية تفتح, انا قاعد عليهم بقالي ساعة, النت تقيل جدا النهاردة. ندى: ربنا يستر , انا خايفة اوي يا شادي. شادي: هي هالة لسه بتدور. ندى: هي يادوب عرفت تفتح الموقع وحطت رقم الجلوس, وبيحمل من ساعتها وخايفة لاتقفله منعرفش نفتح الموقع تاني. شادي: لا ان شاء الله خير, دانتي نودي برضة , طبعا جامدة. ندى: والله يا شادي مرعوبة, انا اعصابي باظت, خايفة اوي من درجة الرياضة. شادي: لا متخافيش , ان شاء الله درجاتك جامدة كمان. ندى: ليه هو انا زيك, الاول على الدفعة مستريح. شادي: الله اكبر, انتي بتقري يا بنتي ولا ايه؟. ندى: يعني بذكائك كده, انا ممكن اقر عليك؟, انا غيرك يا شادي, انا يهمني مصلحتك اكتر من مصلحتي انا حتى. شادي: اهو كلام. ندى: يعني ايه كلام؟, لا طبعا مش كلام. شادي: لا كلام, محدش بيحب حد اكتر من مصلحته. ندى: افهم من كده انك مبتحبنيش اكتر من مصلحتك؟؟؟. صاح شادي فجأة. شادي: اهه,.....اهه,....الموقع فتح اهه, رقم الجلوس, قلتيلي كام. نست ندى الحديث السابق وهي تمليه رقم جلوسها في سرعة,فصمت قليلا ثم قال في لهفة. شادي: فتح فتح هاتي ورقة وقلم. ************************* جففت ندى دموعها وهي جالسة في حضن امها , بينما قال ابوها في غضب. الاب: انا قلت من الاول, علوم ايه وزفت ايه الي هتدخله دي, لو كانت اخدت كيميا, كان زمانها فلحت, وكملت ودخلت هندسة, حتى لو هندسة خاصة. الام: ازاي يعني؟ , اذا كانت كل الي موقعها الرياضة والعربي وجايبة في الاحياء 49 من 50. الاب: برضه هي غيبة , كانت المفروض تمسك العصاية من النص, دلوقتي هتعمل ايه هي بال 93 بتاعتها دي, دول ميودوهاش حتى تمريض, وياريتهم 93 دول 92 وستة من عشرة. عادوت ندى البكاء وهي ترتجف لسخرية والدها, بينما قالت نسمة في هدوء. نسمة: ملحوقة يابابا, هي اصلا مبتحبش الرياضة ولا الفيزيا, تحول ادبي. التفت الجميع اليها ,وكانها قالت شيئا نكرا. نسمة : ايه فيه ايه مالكو؟, انا قلت حاجة غلط؟, بتبصولي كده ليه؟. هالة: لا طبعا انتي هبلة, هتكمل علمي, ادبي ايه دا الي تحوله؟. نسمة: وماله الادبي؟, وبعدين دي حاجة هي الي تقررها, متضغطوش عليها. هالة: مالكيش دعوة انتي, خليكي في نفسك, قال تحول ادبي قال. نسمة: وتعمل ايه لما الفيزيا تجيبها ورا؟. هنا صاح الاب. الاب: بس انتي وهي, لما نشوف هنعمل ايه في المشكلة دي, ابقى اسألها في فنون تطبيقية ولا جميلة , ممكن تدخل من علمي علوم ولا لأ. نسمة: هو كل الي مدايقك انها مش هتطلع مهندسة, مايمكن هي عايزة حاجة تانية. هالة: هي مش عايزة حاجة تانية, هي عايزة الي احنا عايزينه. قالت نسمة بسخرية. نسمة: صحيح , يعني هي كانت اول مرة حد يفكرلها, ما هي على طول حد بيفكرلها, حتى نسيت ان عندها مذاكرة من قلة التفكير. لكزتها هالة في ذراعها وهي تقول. نسمة: لسانك دا ايه , عايز القطع. فقالت الام تنهرهما. هالة: بس يابنات, سيبو اختكو , مش كفاية هي زعلانة, خلاص بابا هيعمل الي قال عليه وان شاء الله ربنا يقدم الي فيه الخير. **************************** شادي: يسأل ,فنون جميلة ديكور ولا تطبيقية ديكور , تقريبا عادي يكون علمي علوم. ردت ندى بتكاسل. ندى: والله انا لسه مش عارفة يعني امبارح البت نسمة قعدت تلعب في دماغي, بتقولي احول ادبي, انا طول عمري شاطرة في التاريخ والحاجات دي. قال شادي مفزوعا. شادي: ايه , اوعي, ادبي ايه انتي اتجننتي, وفي الاخر تدخلى ايه, دانتي تكملي علمي ان شالله حتى تدخلي علوم. ندى: ان شالله حتى تدخلي علوم, على اساس ان علوم دي كده سهل ان اي حد يدخلها ولا من غير مجموع, طب ياريت. شادي: يعني ايه يا ريت, لا ياندى بقلك ايه, انتي السنة دي تذاكري باديكي وسنانك, لازم تجيبي مجموع كبير, تعوضي مصيبة السنة دي. ندى: الله يا شادي؟,ايه مصيبة دي, انا مش ساقطة, انا جايبة مجموع كويس ناس كتير معرفتش تجيبه, وجايبة في البيولوجي 49 , متحسسنيش بقى انك دكتور واني صنايع. شادي: لا ياندى, انتي السنة دي قضيتيها لعب, واهملتي فعلا في مذاكرتك كتير. ندى: تصدق بالله, انت ماتستاهل فعلا اني كنت اضيع وقتي عليك, يعني انا مين الي كان شاغلني عن مذاكرتي وايام الامتحانات كان مقرفني في عيشتي ومبيكلمنيش, وفي الاخر تطلع انت امتياز ,وانا 93 ميدخلونيش بيطري حتى, عموما انا فهمت فعلا اني لازم اعمل زيك, اشوف مصلحتي قبلك, وقبل اي حد. شادي: طب كويس اديني علمتك حاجة. ندى: انت بارد كدة ليه؟, ...انا حاسة انك متغير من ساعة النتيجة ما طلعت. شادي: ندى , متفوقيش عليا انتي كمان, انا لسه خلصان من اشتغالات ماما, ومش طايق نفسي. ندى: طيب, هتخرجتي بكرة ولا لأ؟. شادي: مش فاضي, عندي بكرة امتحان سواقة, وهبقى متيس بقيت اليوم, انا عارف نفسي. ندى: طيب بعد الامتحان, ولو حتى شوية صغيرين , انت واحشني اوي , وانا مشفتكش من ساعة مارحنا نركب خيل. شادي: هبقى اشوف ياندى ان شاء الله, يلا بقى , انا هقفل عشان انام, عايز ابقى فايق بكرة. ندى: ماشي يا حبيبي, بس عشان خاطري تحاول نخرج بكرة. شادي: ربنا يسهل, خدي بالك من نفسك. ندى: وانت كمان يا حبيبي. شادي: سلام. ندى: مع السلامة. مرت نسمة من خلفها ,وهي تدندن ساخرة. نسمة: بكرة تندم تندم, ياحبيبي. ندى: اطلعي منها يارخمة. نسمة: طب اعرفي انتي تطلعي منها الاول. في هذه الحظة دخلت هالة كالاعصار من باب البيت, وتخطتهما بالصالون وعبرت في ثوان الى غرفتها, فنظرتا الى بعضهما في دهشة. نسمة: عمرو عمل مصيبة تاني. اندفعتا في سرعة خلف هالة ,ودخلتا تنظران اليها وهي تبدل ملابسها بعصبية. نسمة: لا, كدة مش كفاية, قطعي الهدوم احسن. لم تجبها هالة, انما اندفعت لدورة المياة في عنف,ثم عادت واطلت برأسها. هالة: ارجع ملاقيش ولا واحدة فيكو هنا. وبالفعل امتثلتا لانها قالت الكلمة دون مزاح, وظلتا تتسائلان عن سبب غضبها , حتى انتهى المقام بها في فراشها, فقالت نسمة لندى قبل ان تدخل غرفتها. نسمة: ابقي اعرفيلي ايه الموضوع واحكيلي بكرة. ندى: مش دا لو قالتلي اصلا. ودخلت ببطء الغرفة, ولم تضيء المصباح, بل تسمعت قليلا الى ان تاكدت ان هالة تبكي,فاقتربت وجلست على طرف سريرها, وقالت بهدوء وهي تضع يدها على رأسها. ندى: لو مش عايزة تحكيلي مش هسألك. قامت هالة واعتدلت وهي تبكي. ندى: فيه ايه الي حصل؟, عمرو برضه؟. اومأت هالة برأسها ايجابا. ندى: حد شافه مع بنت برضه؟. اومأت هالة برأسها نفيا. ندى: امال ايه الي حصل؟. هدأت هالة قليلا وهي تقول. هالة: انا كنت معاه في العربية, وبكلمه في موضوع البنت الي انتي شفتيها معاه, وبعدين جت سيرة اسمه ايه الصاوي دا ,الي في خدمة اجتماعية بقاله ميت سنة هناك, معرفش ايه الي جاب السيرة المهم وقع بلسانه انه كان خارج معاه, قمت بهدلته. ندى: مش الصاوي دا الواد البايئة البايظ خالص دا. هالة: ايوة يا ستي, وانا متأكدة انه لما بيخرج معاه بيشربه زفت حشيش , وانا قلتله ميت مرة مايصاحبوش, دا واد بيئة ومش من قيمته خالص, وبعدين مبوظه على الاخر. ندى: ياخبر حشيش, وبعدين. هالة: قام قعد يزعقلي ويقولي انا حر, وانتي مش هتنقيلي اصحابي ,وانا امشي مع الي عايزة, وقعد يقل ادبه كتير كده, قلتله انت مش عايز واحدة تخاف عليك انت عايز واحدة تسيبك تموت نفسك, وبعدين انت مش قلتلي انك بطلت تشرب الحاجات دي,قعد يقولي, هو انا بشرب الا كل فترة , ووالله كنت مبطل, راح موبايله رن, ومرضيش يرد, قلتله رد مرضيش, قلتله طب هات ارد انا برضة مرضيش, قلتله دي بنت ولا ايه؟, قعد يزعق ويتوة في الكلام, جيت اخد الموبايل شده مني, قمت اتخانقت معاه جامد وشتمته وسبتله العربية ,واخدت تاكسي وجيت. ندى: وبعدين؟. هالة: مفيش بعدين, فضل ماشي بالعربية ورا التاكسي لغاية ما وصلت البيت وكنت قافلة الموبايل , اكيد كان بيتصل. ندى: يعني هو دلوقتي تحت؟. هالة: لا مشي من شوية, منا بصيت ملقتوش. ندى: طيب انتي بتعيطي ليه؟. هالة: انا مبقتش عارفة اعمله ايه يا ندى, هيجنني , مش ملاحقة عليه من هنا ولا من هنا, الاقيها من البنات ولا البلاوي الي بيشربها, ولا من كدبه عليا ولا من ايه؟, انا تعبت معاه خلاص, عمرو دا خلاني ماشية عنيا في وسط راسي من كتر مصايبه. ندى: انتي مش بتحبيه, معلش سامحيه. هالة: لحد امتى؟؟, لحد امتى ,دا مبيتغيرش ابدا, انا تعبت معاه وامه تعبت معاه, وخالد صاحبه تعب معاه, مفيش مبيحسش. ندى: خلاص يا لولو, مسيره يعقل. هالة: انا مبقتش عارفة اعمل معاه ايه, وكل مرة يرجعلي يقولي اخر مرة, ومامته تقولي هو مبيحبش الا انتي, منا عارفة انه مبيحبش الا انا, بس انا تعبت. ندى: بصي يا لولو, انتو ابعدو عن بعض فترة, اهدو فيها, وبعد كده فكرو ازاي هتحلو مشاكلكو دي, دا هو خلاص بقى على وش تخرج وان شاء الله انتو على وش خطوبة, ربنا يهديكو. هالة: انا زعلانة منه اوي يا ندى , اوي. ندى: متزعليش نفسك, بكرة ان شاء الله تتصالحو,... لااااا دا الحمد لله على شادي, شوفي كنت بقول عليه بارد ومتحكم وبتاع, بس دا ملاك بالنسبة لعمرو, على الاقل انا واثقة من انه مبيبصش لحد تاني , لانه بصلي انا بالعافية اصلا. مسحت هالة عينيها وهي تقول. هالة: شادي دا حمى اصلا, دا لو قرب على سيجارة امه تاكله, انتي بتهذري, عامل عليكي انتي بس راجل. ندى: ربنا يهديه يا ستي, دا مؤدب ومحترم , وبيخاف عليا, وخلاني اتحجب ودايما بيزعقلي لما بقطع في الصلاة, لا شادي, يتشهدله بجد. هالة: بكرة تيجي الي تفتح عنيه وتاخده منك, وساعتها مش هتعرفي تتلمي عليه. صاحت بها ندى. ندى: اخص عليكي يا كلبة, اهو انتي. *********************** سلمى: الو, ايه عملت ايه في الامتحان؟. شادي: موقعتش ولا قرطاس. سلمى: ايه الشطارة دي؟, يعني نقول مبروك على الرخصة؟. شادي: اكيد ان شاء الله. سلمى: دنا كلمتك من شوية لقيتك مشغول, ايه كنت بتكلم ندى؟. شادي: لا دنا كنت بكلم ماما بطمنها, ندى مين يا بنتي, ندى تلاقيها نايمة دلوقتي, وقال ايه كانت عايزة تخرج دلوقتي, شوفي انا الي فضيت وهي لا. سلمى: خلاص ولا تزعل نفسك, افوت عليك انا وريكا نتغدا برة النهاردة. شادي: ماشي, اكلم الواد سامح اشوف نظامه ايه. سلمى: قشطة, هصحي ريهام واكلمك بقى. شادي: اوكاي يا قمر , هكلمك تاني. سلمى: سلام. شادي: باي. | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) السبت يونيو 12, 2010 3:34 pm | |
| الحلقة التاسعة
ندى: انت فين؟. قام شادي من المنضدة يبتعد بالهاتف عن سلمى وريهام وسامح, اللذان انخرطا في حديث جانبي, بينما تتبعت سلمى شادي ببصرها بعصبية, وهو يهمس. شادي: انتي متنرفزة ليه طيب؟. ندى: عشان لا كلمتني ولا اهتميت اصلا, وانا افتكرتك روحت تنام , الاقيك في الاخر خارج مع اصحابك يا شادي. شادي: مانتي كنتي نايمة اعمل ايه يعني؟. ندى: انا مش قايلالك انا عايزة اخرج معاك؟, تخرج مع اصحابك ليه؟. شادي: خلاص يا ستي, قومي البسي وتعاليلنا. ندى: انت مبتفهمش يا شادي؟, انا كنت عايزة اكون معاك لوحدي, عايز تخرجني مع اصحابك؟. شادي: خلاص يا حبيبتي, بكرة ان شاء الله اخرج معاكي لوحدنا خالص انا وانتي, ومن الصبح كمان. ندى: انت كداب, بكرة هتتحججلي بميت حجة. شادي: لا ياحبيبة قلبي ان شاء الله هنخرج سوا, بس متزعليش بقى, انا مقدرش ازعلك مني. ندى: ماهو انت تزعلني وبعد كده تضحك عليا,تقولي انا مبقدرش ازعلك, فاكرني هبلة. اخذ شادي يصالح ندى فترة حتى هدأت ,واتفقا على الخروج سويا في اليوم التالي,وانهى المحادثة وعاد لاصدقائه,فتسائلت سلمى بلهفة, وهو يجلس. سلمي: ايه؟, هتيجي؟. شادي: لا مش جاية, زعلت عشان انا مخرجتش معاها, وخرجت معاكو. لاح في عينيها شيء من السعادة,ثم قالت متصنعة الضيق. سلمى: لا طبعا مش من حقها تزعل. شادي: منا قلتلها كده, قالتلي انت طنشتني وكلام فاضي كده. سلمى: ايه شغل العيال دا؟. رمقتها ريهام بنظرة جانبية, ثم قالت لشادي. ريهام: معلش يا شادي , هي بس اكيد كانت متعشمة تخرج معاك النهاردة. ثم نظرت الى سلمى وهي تقول بلهجة ذات مغزى. ريهام: وكده يبقى عندها حق. في نفس الوقت وضعت ندى هاتفها على المكتب بغرفتها ,وهي تهز ساقها في توتر. هايدي: ايه يا بنتي انتي؟, روشتينا , هزيتي الاوضة ارحمينا. ندى: خارج مع اصحابه بيتغدا بره, قال ايه اتفق مع سلمى وريهام ومينفعش بعد ما نزلهم يسيبهم , الاستاذ بيقولي تعالي انتي. هالة: البنات دي خنيقة اصلا, انا مش عارفة انتي بتطيقي تشوفي وشهم ازاي. قالت هايدي في تساؤل, وهي تقشر موزة. هايدي: سامح معاهم؟. ندى: ايوة يا ستي. هايدي: الواطي, وقال ايه بيقولي رايح اصلح العربية. ندى: على فكرة يا ديدي ,فيه موضوع كدة كنت خايفة اقلك عليه, بس انا مش عارفة انتي لاحظتي ولا لأ. ردت هايدي بسرعة, وهي تأكل الموزة. هايدي: عارفة, مش موضوع ريهام وسامح؟, عارفاه. نظرت اليها ندى بدهشة. ندى: يعني ايه عارفاه؟, دول مرتبطين يا بنتي, انتي ازاي ساكتة على كده. ردت هايدي ببساطة, وهي تأكل. هايدي: عادي يا بنتي, فكك, انا وسامح اصلا مش مرتبطين اوي يعني. في نفس اللحظة دخلت نسمة ,يتبعها صوت والدها هاتفا في غضب. الاب: اصل انا كنت ناقصك انتي كمان. أغلقت الباب خلفها في احكام, واستندت عليه. هالة: ماله بيزعق ليه؟. توجهت نسمة لفراش ندى, وجلست على طرفة وهي تقول. نسمة: اصل انا قلتله. هالة: ههههههههه, والله تستاهلي. تعجبت هايدي. هايدي: قالتله على ايه؟. هالة: اصل الهانم عايزة تدخل ادبي, بابا طبعا مش هيرضى. قالت هايدي لنسمة في هتاف. هايدي: قشطة يا بنتي , ريحي دماغك بلا مذاكرة بلا قرف, اديني ذاكرت وطلع عيني كيميا وفيزيا شفتي الي حصلي, في الاخر تجارة انجلش. نسمة: ومين قال ان الادبي مش مذاكرة, بس مش لازم العيلة كلها تدخل هندسة يعني, انا اصلا كرهت الهندسة دي من كتر مانتو هتموتو عليها,على فكرة انتو دماغكو تعبانة خالص. هالة: والله ماحد دماغه تعبانه الا انتي, طب جربي حظك طيب في العلمي الاول. وابقى اتنيلي حولي بعدين. نسمة: هي حلة محشي؟, جربي حظك الاول, طب انتي ودلوعة بابا وكنتي طول عمرك عايزة هندسة, والتحفة التانية انتو الي بتمشوها , انا بقى سيبوني اختار انا عايزة ايه وبحب ايه. هالة: انتي اصلا مبتسمعيش كلام حد, ماشية بدماغك. نسمة: مش احسن ما امشي بدماغك انتي, وانتي تمشي حافية. قامت هالة في سرعة وخطفت الوسادة والقتها على نسمة وهي تصيح. هالة: انا دماغي جزمة يا جزمة. فارتطمت الوسادة بوجه ندى التي كانت شاردة, فصاحت بضيق. ندى: ايه ؟, ايه الغباء دا؟. نسمة: انتي هنا يا كتكوتة, مكانش طالعلك صوت يعني , مالك؟. هايدي: سبيها سبيها, هتموت من ساعة ماعرفت ان شادي خارج مع اصحابه وقلبها. قالت ندى بحزن وهي شاردة. ندى: كده يا شادي, اخص عليك. ********************** سارع شادي بخطاه وهو يسير مع سلمى , يسبقان ريهام وسامح في طريق عودتهم لركوب سيارة سامح, فتوقفت امامهما فتاة صغيرة رثة الثياب, تبيع الورد. الفتاة: ورد يا بيه؟, ورد للامورة. قال شادي بعفوية. شادي: مهيش امورة. وحاول تخطيها في سرعة وهو يبتسم لسلمى قاصدا المزاح, فتبعتهما الفتاة. الفتاة: لا يا بيه, دي امورة وزي العسل كمان, خدلها وردة عشان متزعلش. شادي: مش هتزعل. فالتفتت الفتاة تقول لسلمى في الحاح. الفتاة: خلى حبيبك يا ابلة يشتريلك وردة, هو مبيحبكيش ولا ايه؟. احمر وجه سلمى في سرعة من جراء الكلام, فقال شادي. شادي: احنا اخوات يا ستي, ريحي نفسك. الفتاة: لا ازاي؟, مش اخوات, انت اسمر , وهي بيضة زي القشطة. شادي: خلاص بقى خلصنا. الفتاة: يابيه, والنبي يا بيه تاخد وردة يا بيه , والنبي لحسن الامورة تزعل. شادي: ماقلتلك ماحناش حبايب, بصي ارجعي ورا شوية هتلاقي اتنين حبيبة بجد, غلسي عليهم, هيشترو منك. الفتاة: انت مش عايز تنفعني ليه يا بيه؟. شادي: متتعبيش نفسك مش هتكسف منها اقوم اشتري منك , دا هي حتى لسه مسلفاني عشرة جنية. الفتاة: طب اشتريلها وردة منهم. قال وقد بدأ يشعر بالضيق منها. شادي: ماخلاص بقى قلنا مسلفاني, روحي بجد ورا هتلاقي اتنين اصحابنا اشتغليهم. شعرت سلمى بشيء من الخجل لانكاره الشديد والمتكرر ,لفكرة ان يكونا معا لسبب اخر غير الصداقة, وشعرت بضرورة انهاء هذا الوضع المحرج لالحاح الفتاة الشديد, فقالت لها في رفق. سلمى: استني يا شاطرة, انا هاخد منك وردة. قالت الفتاة لشادي في انتصار, وهي تضحك. الفتاة: انا مش قلتلك هي جميلة وزي العسل. واعطت الوردة لسلمى وهي تأخذ النقود,وقالت ناظرة الى شادي بغضب طفولي بريء. الفتاة: هو وحش, مش واخد باله منك يا ابلة, اوعي تسلفيه تاني. وانصرفت عنهما ركضا, بينما ازداد احمرار وجه سلمى . شادي: اشتريتي منها ليه؟, دول عيال نصابة. سلمى: حرام يا شادي شكلها غلبان, وبعدين مكانتش هتسيبنا الا لما نشتري منها. شادي: برضة مكانش لازم نساعدهم على الغلاسة دي. قالت سلمى بمزاح خجول. سلمى: انت مش عايزني اشتريلك وردة بقى؟. شادي: ايه دا؟, انتي شارياهالي؟. ناولته سلمى الوردة. سلمى: عشان تبقى تفتكرني. شادي: انا هنساكي ازاي ,وانتي ليل نهار وشك في وشي مش عارف اخلص منك اصلا. سلمى: ياسلام. وصلا في هذه اللحظة الى السيارة فتوقفا امامها يتحدثان. شادي: يا لومي انتي اعز صاحبة عندي في الدنيا كلها, هو انا حد بيحللي مشاكلي الا انتي؟. سلمى: ماشي يا سيدي, اضحك عليا اوي. اقبل عليهما ريهام وسامح يحمل كلا منهما وردة. ريهام: ايه دا؟, انتو معاكو ورد انتو كمان. شادي: شفتي يا ستي, البت الغلسة ما سابتناش الا لما اشترينا منها. وترك الوردة على سقف السيارة وهو يركب, فالتقطتها سلمى وهي تركب, وقالت له بلوم. سلمى: وردتك يا استاذ, اوام نسيتني, وقال ايه انتي وشك في وشي طول النهار. شادي: اه,معلش,هاتي يابت الوردة, انتي الي نستيهالي عشان تغلطيني, دانا هحطها في كتاب. نظرت ريهام الى سلمى بتحذير وهي تقول بسخرية ذات مغزى. ريهام: دا ايه الحب دا كله؟. فرد شادي ممازحا. شادي: اه واخدين بعض عن حب. فهمست ريهام في اذن سلمى بغضب. ريهام: اتلمي بقى يا مفضوحة. | |
| | | محمد بسيونى كسبر The General Manager
العمر : 37 تاريخ التسجيل : 18/12/2009 عدد المساهمات : 21838 نقاط : 28477
المزاج : زملكاوى جداااااااااا الموقع : هاتلاقينى هناك
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) السبت يونيو 12, 2010 10:04 pm | |
| تسلمى يا مى على الحلقتين المتتاليتين | |
| | | نسمه الربيع عضو ذهبى
العمر : 35 تاريخ التسجيل : 12/02/2010 عدد المساهمات : 257 نقاط : 5626
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأحد يونيو 13, 2010 2:10 am | |
| تسلمى يا مى يارب قصتك رائعه جداااااااااا يامى | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأحد يونيو 13, 2010 7:47 pm | |
| مرسى يامحمد شكرا يانسمة ياعسل | |
| | | kashooo مشرف سابق
العمر : 34 تاريخ التسجيل : 04/02/2010 عدد المساهمات : 1632 نقاط : 7317
المزاج : حزين جدا سعيد الموقع : totti_roma69@yahoo.com
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأربعاء يونيو 16, 2010 5:06 pm | |
| تسلمى ممكن اعرف النهايه امتى علشان الاغنيه | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأحد يونيو 20, 2010 7:24 pm | |
| والله لسة مش عارفة يا كاشو انا مشغولة جدا ومش عارفة اكملها خالص هحاول ان شاء الله | |
| | | sara3000 مشرف سابق
العمر : 31 تاريخ التسجيل : 24/02/2010 عدد المساهمات : 1583 نقاط : 6901
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الثلاثاء يونيو 29, 2010 4:19 pm | |
| مش هتكملى ولا ايه يا مى احنا مستنين | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الثلاثاء يونيو 29, 2010 8:50 pm | |
| بصراحة والله ياسارة انا كنت كاتبة القصة عندى على الجهاز وبعدين فرمطوا الهرد وانا مش عايزاكم تزعلوا منى انا والله هحاول اكملها | |
| | | الاسطورة اعضاء اساسيه
العمر : 36 تاريخ التسجيل : 02/01/2010 عدد المساهمات : 6592 نقاط : 12889
الموقع : dr_legand128@yahoo.com
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الثلاثاء يونيو 29, 2010 9:09 pm | |
| ياريت بس الحلقات تبقى منفصلة | |
| | | رؤى الروح اعضاء اساسيه
تاريخ التسجيل : 09/01/2010 عدد المساهمات : 692 نقاط : 6124
| موضوع: رد: قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) الأربعاء يونيو 30, 2010 7:18 pm | |
| | |
| | | | قصة (مين اللى قال ان اللى فات مات) | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| |