الهياتم اليوم
طرق تظبيط الفيات ال 128 13401721
الهياتم اليوم
طرق تظبيط الفيات ال 128 13401721
الهياتم اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الهياتم اليوم

أهلا بك يا زائر فى الهياتم اليوم
 
الرئيسيةالرئيسية  الموقع الرسمىالموقع الرسمى  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
للإعلان على الصفحة الرئيسية للمنتدى راسلونا على Hayatemtoday@yahoo.com

أوالإتصال على الرقم 01283953876
                   01201616424
مع تحيات :إداره منتدى الهياتم اليوم
أهلا ومرحبا بكم فى منتدى الهياتم اليوم









 

 طرق تظبيط الفيات ال 128

اذهب الى الأسفل 
+2
احمد الديش
الاسطورة
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الاسطورة
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
الاسطورة


العمر : 36
تاريخ التسجيل : 02/01/2010
عدد المساهمات : 6592
نقاط : 12889
ذكر

القط
الموقع : dr_legand128@yahoo.com

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 03, 2010 8:41 pm

بص بقى الموضوع ده
بخصوص ال 128 الى قرفت الشعب 37 سنه وهتكلم فيه عن طرق تظبيط العربيه دى
وده طبعا لعشاقها والمهتمين بيها وانا هقولكم العشق والاهتمام ده جى من
فين..........طبعا كل واحد معاه العربيه نفسه يخليها بى ام دبليو وده طبعا
لانه اتخنق من ان العربيه ملهاش برستيج ولا ليها حاجه خالص يعنى من الاخر
128 معفنه ولا بتمشى عدل ولا اى حاجه خالص.......وطبعا الواحد لما يركبها
ويسوقها ويحس انها مصيره لفتره طويله من الزمن لازم طبعا يفكر انه يعدلها
ويستمتع بيها ويحس انها احسن من عربيات تانيه كتير....طبعا فى حلول كتير
بتبدى من اول تسجيل اسطوانات وسمعات بيونير الى ب 300 جنيه لحد مصاريف توصل
ل 20000 جنيه وكله تظبيط علشان الواحد يحس بالرفاهيه والمتعه فى القياده
والتميز......
يعنى فى ناس نفسها ال 128
يبقى فيها تكييف ودى امنيه حياته طبعا الكلام ده فى الصيف بس.....وفى ناس
نفسها يبقى عندها عده صوت نضيفه قوى يعنى شغل الراب وكده عايز دبه وصوت
عالى ودى برده روشنه وبتتحس انك راكب فيرارى[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]......وفى ناس نفسها
العربيه متعطلش خالص والمهم توديهم المشاوير وخلاص ومعندهمش اصلا تسجيل
صينى فى العربيه ولا حتى سمعات من الى ب 10 جنيه.......وفى ناس نفسها تركب
جنط وهتموت وبتحوش علشان الجنط يتركب وفى الاخر بيجيبوا جنط معفن وشكله وحش
ومبيعرفوش ينقوا وانا اجيب جنط ليه والعربيه اصلا جربانه ومعفنه دى ناس
تانيه بتقول كده!!!!!!..........وفى ناس كل يوم بتغسل العربيه صبح وليل وهم
اصلا مش عرفين انها 128 ومحدش هيبص عليها حتى لو طالعه زيرو من
المصنع!!!!......وفى ناس بتروح تفيم وتركب كام استيكر من ابو ربع جنيه
ويجيب ديل (يعنى مفلر للشكمان) من ابو 20 جنيه ويقولك انا ظبط العربيه وعلى
فكره الحجات دى احسن حل لل 128 تملاها دبدييب من ابو 2.50
وقضيها......عربيه غريبه والله تصلح حاجه تتطلع حاجه ولو مصلحتش متطلعلكش
حاجه المهم تسيبها بعيب لانك لو حليت كل العيوب العربيه فيها كمبيوتر بيدور
على عيب جديد ويطلعه:sly00000:.......ويقلك قطع غيار رخيصه هى رخيصه بس
بايظه ومش معمره وبتقرف فى المواقف الى بتعملها زميلى اخدو فكره وحشه عنها
خالص من المواقف الى عملتها معانا كتيير بس بتتحل فى الاخر وبسهوله بس
بتكون عطلت الواحد وقرفته......

المهم ان العربيه دى ليها تاريخ كبير فى مصر ولازم
نكرمها على الى عملته فينا سواء نعمه او نقمه وعلشان كده انا هتكلم عن
الطرق الفنيه لتظبيط ال 128 خصوصا الى بيفكروا فى تسقيط موتور عليها وايه
الى لازم يعملوها علشان يسقطو موتور وحتى للى مش عايز يسقط برضه هيلاقى طرق
تظبيط للعربيه من ناحيه الشكل او الاداء والراحه....

نبداء الموضوع:::
هنبتدى من جوه وبعد كده نخرج لبره يعنى هتكلم عن الشاسيه
وطرق تدعيمه لانه اكبر مشكله فى ال128 بجد اكبر بلوه فيهاااااا:

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الشاسيه:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

1-صب رصاص او الامونيوم على الشاسيه وبالاخص علب الشاسيه
وده بيساعد فى تقويه الشاسيه وبيزود تحمله للموتور (الموتور راكب على
الشاسيه بواسطه قاعده موتور موصوله بالجانب الايسر من السيارة ومع حركة
العربيه وطلعت الموتور بتتاثر هذه القاعده وبالتالى بتأثر على علب الشاسيه
لان القاعده ملحومه فى الشاسيه


فى قاعده اخرى للموتور وهى الى بتكون على شكل حامل على
شكل شنكل بتمسك الموتور من فوق القاعده دى مهمه برده فى تسبيت الموتور...

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


3-العفشه العفشه العفشه العفشه يعنى لو المساعدين ضايعين
او تعبانين شويه هيكسروا علب الشاسيه والرفارف وقول يارحمان يارحيم على
العربيه لانك هتقضيها لحامات فعلشان كده لازم مساعدين يكونوا جامدين بالذات
من قدام وخصوصا ال 128 بجد تستاهل مساعدين رياضى او مساعدين هيدروليك اى
حاجه نضيفه وتريح العربيه خصوصا قدام...

احظ ان الوزن بتاع العربيه هيزداد من قدام علشان الموتور
الجديد والى هيبقى اتقل من الى فات هو والفتيس طبعا....

ودى صورة لمساعدين كونى ومعاهم السوست بتاعتهم ودول
مساعدين لل فيات 128 من شركه كونى:


طبعا راحه فى المطبات على السرعات العاليه بدون اى تاثير
على بودى العربيه خصوصا علب الشاسيه وكمان ثبات جامد على الطريق وخاصه فى
الملفات على سرعات عاليه يعنى مشى العربيه هيتغير وطبعا الاداء على الطريق
هيتغير بشكل ملحوظ....

طبعا الكلام ده للمساعدين الى وراء والى قدام وطبعا
السوست ليها دور مهم يعنى لازم يكونو من شركه نضيفه ويكونو معمولين للاداء
العالى يعنى سوست رياضيه وياريت السوست تبقى نفس طقم المساعدين قصدى من نفس
الشركه......


4-البار والبار ده عباره عن ماسوره معدنيه تركب على جناب
المساعدين فى الحوض يعنى :يعنى ماسورة بتتركب فى الحوض وبيكون مكانها عند
القبه بتاعت المساعد من الداخل يعنى فى الحوض وفايدتها بتمسك العربيه من
فوق علشان الشاسيه ميفتحش وبتساعد فى الملفات لانها بتخلى الشاسيه ميتحركش
فى الملفات على فكره البار ده بيتركب وراء وقدام وراء فى الشنطه وقدام فى
الحوض ومهم فى ثبات العربيه على الارص وفى الملفات وفى صنيعيه بتقول مش مهم
لا ده مهم جدا وله تاثير.....

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
البارات دى مهمه لثبات العربيه على الارض وبتساعد
الشاسيه يعنى تتعتبر من مقويات الشاسيه وفى ناس بتركب بارات اسفل العربيه
فى المنتصف وبيطلق عليها شداد.......



طبعا لما نتكلم عن المواتير الى
بتتسقط لل 128 هنلاقى مواتير كتير طبعا لازم يكون الموتور فيات او لانشيا
علشان الترخيص بيحتم ان يكون الموتور من نفس نوع العربيه علشان كده هيكون
عندنا كذا اختيار لتسقيط الموتور :


فيات رتمو :1100 سى سى 55 حصان
1300 سى سى 65 حصان
1500 سى سى 75 حصان

فيات ريجاتا:
1300 سى سى 68 حصان
1500 80-85 حصان حسب الكربراتير
بابين ولا باب واحد

1600 انجيكشن 100 حصان

فيات لانشيا:
1300 70 حصان يوجد به تكييف
1600 انجيكشن 90 حصان
2000 انجيكشن 130 حصان بس يحتاج
الى تعديل كبير فى الشاسيه


فيات اونو:
1300 68 حصان
1300 تربو 105 حصات الموتور ده
جامد جامد جامد

1400 تريو 118 حصان اجمد واجمد

دول اشهر الموتير للتسقيط فى ال
128 طبعا لازم يتركب مع كل موتور الفتيس بتاعه لان الفتيس بياثر فى السرعه
والسحب وفى اداء الموتور بالنسبه لمواتير ال 128 هم :

1100 55 حصان
1290 62 حصان
1300 65 حصان


طبعا مواتير الريجاتا 1500 هى الاختيار الانسب او يعنى
اقل اختيار للتسقيط الاحسن طبعا المواتير الانجيكشن طبعا موتور الريجاتا
هيخلى العربيه توصل لسرعه 170 عادى جدا وهو موتور شديد وهيبقى اشد من وهو
فى الريجاتا لان ال 128 اصغر حجما واخف وزنا طبعا والموتور ده بيجيب من 0
الى 100 فى 13 ثانيه طبعا رقم قياسى بالنسبه لل 128 1100 سى سى لانها بتجيب
من صفر الى 100 فى 18 ثانيه وال 1300 من صفر الى 100 فى 15 ثانيه بس
هنلاحظ ان ال 1100 وال 1300 السرعه القصوى ليهم واحد وهى 140 كيلو متر فى
الساعه طبعا صوت موتور الريجاتا اهدى من مواتير ال 128 ده بالنسبه للصوت
غير ان الريجاتا 1500 ممكن يركبلو تكييف.....







































































[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
















<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="6" width="100%"><tr><td nowrap="nowrap"> </td><td width="100%"></td><td nowrap="nowrap" valign="top">

تاريخ التسجيل: Nov 2005




المشاركات: 77











</td></tr></table>











طبعا مع تسقيط الموتور هنحتاج نجهز العربيه
وده من ناحيه الثبات اصلا العربيه بموتور 1100 مبتبقاش ثابته قوى على
السرعات العاليه بس برضه ارجع اقول ثبات ال 128 كويس مش بطال....... يبقى
نشوف خطوات تثبيت العربيه على الارض :

1-كوتش عريض الكاوتش العريض مش الجنط الجنط ده مجرد شكل
من الخارج المهم الكاوتش يبقى عريض طبعا ميتعداش ال 14" علشان مياثرش على
العفشه احسن حاجه 13 عريض اعرض حاجه فى ال 13 على فكره ال 13 مش وحش ده
جامد ومناسب طبعا نوعيه الكاوتش بتفرررررق كتييييير لان الكاوتش تصميمه
بيفرق فى المطبات والثبات على الطريق كمان يبقى كوتش عريض لازم منه اساسى
وهتحس بفرق طبعا

ودى عربيه فيها جنط 13 عريض:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
2-توطى العربيه ومحدش يقولى مطبات مصر على فكره وطى
العربيه هتحس براحه احسن طبعا مع مساعدين نضاف وتوطيه العربيه عن طريق قص
لفه من السوست وبتتقص بدون التسخين عليها علشان خواصها متتأثرش ودى بتتعمل
فى الحرفيين وسهله مش معضله وهثبت العربيه فى الارض يعنى هتزود الثبات
بنسبه 50% حتى فى السرعات البطيئه مش هتحس بالملفات خالص وهتحس انك راكب
عربيه من الجداد

ودى صورة للسوست الاماميه ومكان القطع لتوطيه العربيه
واوعى تسخن السوست علشان كده انت هتبوظهم يعنى اقطع من غير متسخن على
السوست:

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ودى صور عربيات متسقطه:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


3-البارات الى اتكلمنا عليهم سواء فى الشنطه او الحوض
بتثبنت العربيه عند الملفات وفى ناس بتعمل بار تحت العربيه فى المنتصف
بالظبط البارات دى بثبت شاسيه العربيه وتمنعه من الحركه فى الملفات وطبعا
فى المطبات

4-تغيير الفرامل بفرامل اكبر يعنى انت سقطت موتور ريجاتا
ركب بقى فرامل الريجاتا لانك هتحتاجها فى السرعات الكبيرة وحتى السرعات
البطيئه هتلاقى العربيه بتفرمل اسرع واحسن لان فرامل الريجاتا اكبر وممكن
تدور على حاجه تركب فى ال 128 وتكون اكبر وادائها احسن

5-متنساش مساعدين وسوست رياضى يعنى ثبات اعلى وقدرة على
اخد الملفات بسرعه اكبر وبدون تاثير على ثبات العربيه


نتكلم بقى على المكونات الى بداخل السيارة:
طبعا سقطت موتور او مسقطتش تعالى نخلص من مشاكل ال 128
المقرفه هى مشاكل سهله بس مقرفه شويه بالاخص كهربه السيارة:

1-الابلتين والكوندنسر متستخسرش حاجه غاليه وتجيب ابو 12
جنيه هات الغالى علشان ميلدعش كل شويه وتقعد تصنفر والعربيه تقف وهيه
ماشيه ويبقى منظرك وحش او ياخى غير الاسبراتير كله باى اسبراتير بتاع عربيه
جديه هيفرق معاك فى التدوير

2-البوجيهات هات بوجيهات غاليه غاليه غاليه ياريت
بوجيهات رياضى لانى دى بتاثر فى الموتور ومعن ان ادائها عالى يبقى الاحتراق
فى الموتور بيتم بشكل كويس وتستفيد من اداء الموتور بالكامل

3-الاسلاك الى بتوصل بين البوجيهات والاسبراتير هاتها
نضيفه علشان ميبقاش فى فقد فى الشراره

4-الكربراتير نضفه كل شويه واتاكد انه شغال تمام ومفهوش
مشاكل

5-هات موبينه الى بتشتغل فى الثلج يعنى موبينه روسى
علشان فى البرد العربيات مبدورش

6-استخدم زيت نضيف وغالى علشان بجد بجد بيحافظ على
الموتور وبيدى اداء عالى جدا ومع الحرق الموتور مش هيتاثر يعنى احرق
وميهمكش

بيتهيالى كده خلصنا من الحجات المقرفه الى بتبوظ كل شويه
طبعا فى حجات كتير تانى بس نصيحه هات الغالى بيعيش هو مش غالى قوى بس
بيبقى فيه فرق فى السعر

طبعا بالنسبه للمواتير فى ناس بتشترى كربراتير بابين
والى بيشترى كربراتير لكل سلندر والى بيشترى كربراتير ليه فتحتين لسحب
الهواء ودى كلها علشان يحسن دخول الهواء والبنزين علشان يحصل على اداء عالى
وفى ناس بتغير المنفولد والمسورة بتاعت الشكمان كلها علشان يركب منفولد
رياضى احنا ملناش دعوه باكلام ده المهم انت سقطت موتور بالفتيس والكربراتير
بتاعه ويكون موتور حالته كويسه واعمل بقى الحجات الى قولتلك عليها.....

طبعا فى ناس بتغير بساتم وتكون بساتم رياضى ذات ضغط عالى
او يغيرو عمود الكامات وعمود الكرنك والبلات او يوسعو فى السلندرات احنا
ملناش دعوه بالناس دى......

كده اكون انتهيت من الكلام على العربيه من الداخل سواء
تدعيم الشاسيه اوتسقيط الموتور....



هتكلم عن العربيه من الخارج وكيفيه تظبيطها سواء من
اللون الخارجى او حتى العتب والاكصدامات والتنفيخ والفرش الداخلى للسياره
والتابلوه وكل حاجه عن التظبيط الخارجى للسيارة:


اولا اللون:

اللون الخارجى للسيارة مهم جدا جدا لانه بيعبر عن
السيارة وصاحبها وبيشد الانظار اليها ويخليها مميزة وطبعا الالوان حسب
الذوق بس دلوقتى بقى فيه الوان مشهوره ومحبوبه للتظبيط طبعا كلها بتكون
ميتالك بس بتكون عبارة عن لونين مضروبين فى بعض او اساس العربيه بيكون لون
ابيض مثلا وبيضرب فوقيه برتقالى او اخضر فاتح او بتكون العربيه لونين
متداخلين فى بعض سواء من فوق لتحت او من اول العربيه الى اخرها او العكس
طبعا نصيحه لاى حد بيدخل عربيته فرن او ناوى يدخلها ياريت تشترى اجود
الانواع من ادوات البياض وطبعا تختار صنيعى جامد علشان الشغل يطلع كويس
وعلشان اللون ميتغيرش او يبوظ فى وقت قريب طبعا الخلط بواسطه الكمبيوتر
قصدى خلط الالوان بواسطه الكمبيوتر بقت من الحلول الجامده قوى والى سهلت
العمليه ودلوقتى هفرجكم على مجموعه صور لل 128 بالوان الميتالك:

(زى الرموش الى بتركب على رفارف

طبعا بعد دخول الفرن والخروج منه لازم تغيير الفوانيس
الى وراء والى قدام بجداد ويكونو من الاصلى علشان ميبهتوش بسرعه وطبعا تغير
الشيكه الامامى وفوانيس الاشاره وكل مايتعلق بالنور والكهرباء الخارجيه
طبعا علشان العربيه تبان جامده متركبش الفيبر بتاع ال 128 سواء الى فى
الاكصدام او الى على الرفرف او الى فى جناب العربيه لان شكلهم استيل قديم
ولاحظ الصور.......


ودى صور لبعض الالوان الجامده على ال 128:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

طبعا بعد لما شوفت اللون وكده هنتكلم على التنفيخ او
البودى كيت body kit التنفيخ والعتب والاكصدامات وكده طبعا فى ناس فاكره
التنفيخ ده صعب او مكلف بس لا التنفيخ ده عباره عن رفارف صغيره (زى الرموش
الى بتركب على رفارف ال 128 وبتكون بلاستك او فيبر)

بس دى بتكون صاج وبتتركب على رفرف العربيه الاصلى عن
طريق السمكرى بيلحمهم فى الرفرف وطبعا التنفيخ بيتعمل قبل الفرن ولو مفيش
فرن اصلا يبقى تدهن الصاج بلون العربيه لان الصاج بيجى لونه اسود:

بالنسبه للعتب فدده بيكون فيبر وبيتركب تحت البابين من
الجنبيين للعربيه وبالنسبه للاكصدامات دى بتتعمل عموله عند بتاع الفيبر
وبتختار شكل او انت بتجبله شكل وهوبيعمله...

فى ناس بتغير الفوانيس الى وراء بفوانيس (انا مسميها
فوانيس فرارى) ودى بتكون عباره عن فانوسين مدورين فى كل جنب بيكون لونهم
احمر ودى بتتعمل عادى برضه عند السمكرى وبتدى شكل جامد

ولو مكنش كده يبقى تفيم الفوانيس اسود الفوانيس الى وراء
طبعا......

طبعا المرايات تتغير بمرايات جانبيه يكون شكلها حلو اقله
مرايات الشاهين وتكون بنفس لون العربيه فى ناس بتعمل فتحت سقف وطبعا ده
شغل السمكرى وفى ناس بتنفخ الكبوت الامامى ودى برده تبع شغل التنفيخ وكده
طبعا الجنوط وهوريكم صور كام جنط جامد....

اسبويلر بس انا مبفضلوش فى ال 128 طبعا نور زينون مش شرط
من ابو 1000 جنيه لا فى 60 جنيه وجامد برده بيكون 400 وات طبعا كشاف جديد
اصلى من قدام مع زجاج اصلى اتفرج بقى على احلى نور واحلى رؤيه طبعا التفييم
انا مبفضلوش علشان المشاكل مع المرور وكده فى ناس بتفيم السقف جلد اسود
وبيبقى شكل العربيه جامد الاستيكرات موضوع جامد برضه بتبقى على جناب
العربيه والكبوت وفى منها الوان وابيض واسود وفى منها بيكون غالى وفى رخيص
جدا طبعا مبتكلمش عى الاستيكرات التعبانه الى بتخلى شكل العربيه فرح لا
طبعا انا بتكلم على الاستيكرات النضيفه بتاعت اندر جروند وكده.....بالنسبه
لمفلر صوته عالى انا مبحبوش قوى لانه بيدى صوت مزعج جدا جدا ومبيديش راحه
خالص وانا من رائى اى ديل عادى مبيعملش صوت يكون منظر احسن طبعا فى ناس
مبتركبش الاكصدام الامامى فى ال 128 وبعتمدو على شكل سدر العربيه والفتحات
الى فيه فبيديها شكل رياضى وده سواء الاكصدام من قدام او وراء......فى برضه
ناس بتركب اكصدامات زى بتاع الجيب وبيكون عليها كشفات ضباب بتبقى حلوه
برده وفى برده فتحات هواء بتتكرب فى الكبوت او الرفارف او فوق السيارة
وبتتكرب برده على انها شغل تنفيخ وبودى كيت......

ودى صور الصاج بتاع التنفيخ وصور العربيه وهى متنفخه:

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

تكلم بقى عن العربيه من جوه والكماليات الى ممكن تبقى
فيها:

1- زجاج كهربائى للاربع ابواب
2-سنتر لوك
3-انذار
4-طاره اسبور مع طقم دواسات للارضيه ودواسات لبدالات
البنزين والفرامل والدبرياج يكونوا نفس اللون او متشابهين

5-فرش داخلى لونين ويكون شبيه للون الطاره واللون
الخارجى للسيارة او على الاقل متناسب معاه ويكون الفرش شامل الكراسى
بالابواب ويكون لونين ويفضل طبعا فرش جلد نوع فاخر او نضيف على الاقل

6-تابلوه نضيف او تغيير التابوه بتابلوه سيارة حديثه مثل
الاونو او الاوبل كورسا ودول ينفعو ويركبو على طول وهيدو شكل حلو وجامد
للعربيه

7-عداد ار بى ام ومعه مجموعه من عدادت الزيت والمياه
والحراره

8-تسجيل سى دى وسماعات نضيفه وجى ام(طبعا الاختيارات
كتيييييير والميزانيه مفتوحه) طبعا التسجيل بيعمل فرق كبير

9-طبعا دى فى دى بس انا بعتبره بزخ على الفاضى وملوش
لازمه وكفايه منظره وانت مش عايش فى العربيه علشان تركب دى فى دى

10-كراسى طياره بالنسبه للكرسيين الى قدام
11-التكييف طبعا لو اتسقط موتور فيه تكييف

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد الديش
نائب المدير العام
نائب المدير العام
احمد الديش


العمر : 31
تاريخ التسجيل : 19/12/2009
عدد المساهمات : 25531
نقاط : 35488
ذكر

الديك
المزاج : اهلاوى منذ الصغر
الموقع : realahmed85@yahoo.com

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 04, 2010 3:32 pm

تسلم ايدك يا اسطوره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/?ref=home
محمد بسيونى كسبر
The General Manager
The General Manager
محمد بسيونى كسبر


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 18/12/2009
عدد المساهمات : 21838
نقاط : 28477
ذكر

القط
المزاج : زملكاوى جداااااااااا
الموقع : هاتلاقينى هناك

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالجمعة أغسطس 06, 2010 3:34 pm

ماشاء الله
موضوع رائع ومتكامل يا اسطوره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://hayatemtoday.7olm.org
الاسطورة
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
الاسطورة


العمر : 36
تاريخ التسجيل : 02/01/2010
عدد المساهمات : 6592
نقاط : 12889
ذكر

القط
الموقع : dr_legand128@yahoo.com

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالسبت أغسطس 07, 2010 7:36 pm

يارب يكون عجبكم واي سؤال انا تحت امركم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحبة
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
المحبة


العمر : 29
تاريخ التسجيل : 04/06/2010
عدد المساهمات : 3063
نقاط : 8318
انثى

الخنزير
المزاج : تمام الحمد لله

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالسبت أغسطس 07, 2010 10:23 pm

تسلم ايدك يا اسطورة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الماجيك
مشرف سابق
مشرف سابق
الماجيك


العمر : 34
تاريخ التسجيل : 04/04/2010
عدد المساهمات : 474
نقاط : 5784
ذكر

الحصان

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالأحد أغسطس 08, 2010 3:11 am

teslam
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
وليد القلعى
رئيس لجنة التسويق
رئيس لجنة التسويق
وليد القلعى


العمر : 37
تاريخ التسجيل : 21/12/2009
عدد المساهمات : 4509
نقاط : 12311
ذكر

القط
المزاج : تمام الحمد لله
الموقع : ledo_top@yahoo.com

طرق تظبيط الفيات ال 128 Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تظبيط الفيات ال 128   طرق تظبيط الفيات ال 128 I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 5:22 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
طرق تظبيط الفيات ال 128
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعديلات الفيات 128

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الهياتم اليوم :: (¯`·._) (المنتدى الادارى) (¯`·._) :: الارشيف-
انتقل الى: