الهياتم اليوم
حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! 13401721
الهياتم اليوم
حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! 13401721
الهياتم اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الهياتم اليوم

أهلا بك يا زائر فى الهياتم اليوم

الرئيسيةالرئيسية  الموقع الرسمىالموقع الرسمى  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
للإعلان على الصفحة الرئيسية للمنتدى راسلونا على Hayatemtoday@yahoo.com

أوالإتصال على الرقم 01283953876
                   01201616424
مع تحيات :إداره منتدى الهياتم اليوم
أهلا ومرحبا بكم فى منتدى الهياتم اليوم

حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!

5 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر
المزاج : هفضل زملكاوي طول عمري مهما حصل قدري

حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 12:34 am

[size=18]لا مش القرموطي هو اللي كان عاوز يعمل حزب الشباب العاطل المفروض بجد نعمل حزب الشباب العاطل كان الاول نبصلة علي انة كوميديا او حاجة كلنا بنضحك لما بنسمعها بس دلوقتي الموضوع بجد بقي بايخ جدا او تقدروا تقولوا ذاد عن حدة شباب زي الورد اتخرج من كليتة بتفوق والحمد لله معظمهم تقديرات وناس طبعا محترمة تعالي واسالهم بتعملوا اية دلوقتي اللي قاعد في البيت واللي دور مرة وزهق واللي سمع تجربة واحد صحبة وعرف انه مهما دور برضة مش هيلاقي حاجة وبرضة هيستمر كعضو من اعضاء حزب الشباب العاطل يعني البحث والتمحيص مفيش منة نتيجة واللي قال او اعتمد علي ناس انها ممكن توصلة للمستوي الاعلي ويعيني في الاخر ضحكوا علية وبقي زية زينا اه ...... قصدي زي حزب الشباب العاطل بجد الموضوع صعب ومش هيحس بية غير اللي عاشة بجد هحكيلكوا قصة واحد اتخرج بتقدير جيد جدا في ليسانس تربية انجليزي وواحد تاني ليسانس تربية عربي وكمان قال يمكن المشكلة في التعيين ان لازم شهادات خاصة وكده فقالوا لما يعملوا دبلومة وعملوا دبلومة وكالعادة بتوفيق ربنا ودعوة الوادلين نجحوا بتقدير جيد جدا فقعدوا يدوروا علي المشكلة فين المشكلة فين ولية مفيش تعين فكروا وقالوا يمكن لازم الف وادور واهين نفسي لدول ودول فلفوا علي المدارس الخاصة قالوا بقي دي مش حكومة دي خاصة يعني التعيين فيها اكيد مش بوسايط ولا الكلام ده زي الحكومة راحوا ويارتهم ماراحوا سافروا اكتر من مكان واقدموا في مدارس لغات وكانت النتيجة كالاتي اول مدرس مودرن سكول الطلائع اتفضل يا افندم حضرتك معاك اية ليسانس تربية انجليزي وحضرتك ليسانس تربية عربي لا سالت بقي علي تقدير ولا علي دبلومة ولا الكلام الفرغ ده دي سالت سؤال واحد معاك خبرة قولت لا انا متخرج بقالي سنة حتي السنة اللي اتخرجت فيها عملت فيها دبلومة هعمل خبرة امتة المهم قالتلي لا بالنسبة لحضرتك الخبرة مطلوبة وبالنسبة لحضرتك ( العربي ) احنا استكفينا يا نهار ابيض طبعا احنا مزهقناش ولا ملينا خالص رحنا مدرسة تانية مودرن سكول المنار وهناك شوفنا حاجة رهيبة بجد المفروض منكملش لف او بحث بعدها بص يا سيدي روحنا هناك كالعاده الكرتيرة هتقبلك هتقولها عاوز اقدم لوظيفة هتقولك اتفضل املي الابليكيشن اللي هيا بيانات حضرتك اخدت البيانات واعدت املاها وانا بملاها دخل علينا 3 بنات اشاء الله عليهم فطلبوا وظائف المفروض يملوا الابليكيش لا حصلت حاجة غريبة جدا قالت لهم معاكوا مؤهل اية قالوا دبلوم متوسط انا طبعا مستني انها تقولهم بره فوجئت انها بتقولهم هتيجي بكرة الساعة 5 تستلموا الشغل وبدءوا يتكلموا في تفاصيل الشغل بصيت في وش صاحبي وفي حركة واحدة رمينا انا وهي الورق في وشها وسبناها ومشينا اظن حضرتكم هتقولوا المفروض تكمل بعدها عارفين والله اللي بيدائ مش قلة الشغل اللي بينرفزو يخلي الواحد مخنوق انك تدرس حاجة وتشتغل في حاجة تانية خااالص واللي يضيقك اكتر انك تبقي حاسس ان عندك حاجات كتير تقدمها للناس ومع ذلك الناس بترفض انك تقدمهلهم بجد صعب صعب صعب وبجد الموضوع ده ملهوش حل من وجهت نظري هو مجرد نداء من احد الشباب العاطلين للحكومة ارحمونا ونداء خااااالص لكل اخواتي الصغيرين اللي لسة بيتعلموا حالوا تلاقوا نفسكوا في مجال احسن من التعليم صدقوني حتي موضوع انك تتقدم لوحدة حتي لو بتحبها وهي يعيني بتموت فيك يوم اتنين تلاتة وتلاقيها تبص للي معاه فلوس ووو ظيفة بلاش تهريج الموضوع منتهي وهي حزب العاطلين --
[/size]

عدل سابقا من قبل الاسطورة في الأحد أغسطس 29, 2010 12:45 am عدل 1 مرات (السبب : تكبير حجم الكلام)
الاسطورة
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
الاسطورة

ذكر

القط

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 12:47 am

يعنى الحزب ده يا عادل هيدينا فلوس
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 11:38 am

اكيد يا اسطورة بس نبقي كتير
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد
المزاج : لا تاسفن على غدر الزمان فلطالما رقصت على جثث الاسود كلاب لا تحسبن برقصها بلغت مقاما تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 1:15 pm

[img]حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! Jslrqz6vgypr_t[/img] شباب عاطل ولا باطل اللى عاوز يشتغل مش هايستنى مجاله والشغل كتير ومعظم الناس اتعلمت واشتغلتفى مجالات غير تخصصهاحزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! U8yhfu3uqbtc

عدل سابقا من قبل reda852005 في الأحد أغسطس 29, 2010 1:22 pm عدل 1 مرات
http://[URL="http://www.alhnuf.com/up/"][img]h
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 1:21 pm

ماشي يا استاذ رضا كلامك علي راسي بس حضرتك مش فاهم كلامي وعلي فكرة احنا شغالين والحمد لله بس انا بتكلم انا اتعلمت اخدت اية من العلام
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد
المزاج : لا تاسفن على غدر الزمان فلطالما رقصت على جثث الاسود كلاب لا تحسبن برقصها بلغت مقاما تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 1:24 pm

العلام اللى انت اتعلمته لو مش عارف اهميته تبقى مصيبه التعليم نور للعقل وبصيره للقلب وتاديب وتهذيب للمشاعر وليس التعليم اداه للحصول على عمل
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 1:33 pm

حلو كلام العارات اللي لابيودي ولا يجيب ده وعلي فكرة كلام حضرتك ده كلام نابع من التربية يعني في تربية وفي تعليم التربية اللي حضرتك قولت عليها انها نور للقلب والكلام الي زي العيل ده اما التعليم فمتهيألي اننا اتعلمنا علشان نفيد ونستفيد من التعليم ده نفيد الناس اللي ممكن نقدملهم حاجة جديدة من اللي احنا تعمناه ونستفيد ان نكون لينا علي الاقل مكان وسط الناس اللي عاوزة تاخد زمانها وزمن غيرها ومتنساش حضرتك اننا لما خلصنا تعليم كنا عملين حسبنا نتعامل مع فئة معينة من الناس اللي من الاخر التعليم اللي حضرتك بتتكلم علية تنفع معاهم اما لما اتخرجنا اتضح انك لازم تتعامل مع ناس تانية خاااالص لو استخدمت التعليم معاهم هتاد فوق دماغك وهي زي ما عادل امام قالها البلد معدتش محتاجة مهندشين ولا دكترة البلد محتاجة صيع علشان تعرف تعيش ويا ريت حضرتك متفهمش صيع دي غلط انا قصدي انة لازم يعرف يتعامل مع الناس اللي الكلية اساسا معلمتوش يتعامل معاهم ازاي
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:11 pm

دى مشكله كبيره فعلا
يعنى واحد يتعلم ويدرس ويطلع عينه فى المذاكره ويستحمل هم الثانويه
وفى الاخر حد اقل منه يشتغل فى وظيفه احسن منه

دلوقتى كله بيدور على سفر بره مع انه مش هيشتغل بو ظيفته بس مقدموش حل غير كدا

لانه لو قعد فى بلده مش هيشتغل ولو اشتغل هيشتغل بغير مؤهله وفوق كل ده بمرتب قليل
يبقى سفر بره احسن ع الاقل فيه فلوس
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:15 pm

عندك هحق والله الله يعينا علي كل الهموم دي
الاسطورة
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه
الاسطورة

ذكر

القط

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:29 pm

اولا العلم شىء ضرورى واصبح الحال فى مصر ان الخريجين مبيشتغلوش بشهادتهم العلمية

فده مش معناه اننا نقاطع التعليم

لان التعليم ده ميزان للعقل مش مجرد شهادة
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:31 pm

كويس يا اسطورة
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:32 pm

يارب يعينا يارب

معاك يا اسطوره العلم ميزان العقل

بس الايام دى تفتكر كداا

ان العلم بقى اهم من الشغل

الايام دى الشغل الناس بتفكر فيها اكتر من التعليم
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 3:36 pm

يا ريت يا جماعة اللي معايا في الراي يقول واللي ضدي يقول وجهت نظرة ويفهمني لية
وانتي كبنت تتمني تتجوزي واحد شغال اي حاجة ولا لازم وظيفة معينة يعني مثلا معاه كلية وقاعد ولا تتجوزي حلاق معاه فلوس وا الحاجات دي كل واحد بدماغة واللي مع فكرة ان البلد معدتش محتاجة مدرسين ودكترة والبلد محتاجة صيع يقول
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 7:35 pm

انت بتحسسنى ان انت قضيت فتره تعليمك دى كلها فى الخارج او انك كنت بتتعلم ومغمض عينك ومش حاسس ولا دارى باحوال البلد انا متهيالى انى لوحدى وسطكم اللى عايش الحقيقه كما هى دون فلسفه او دون تجميل انا مش ضد ان الانسان يبحث عن عمل يناسب تعليمه ولكن اذا لم يتوفر له هذا العمل فهل يكون هذا مبرر له حتى يجلس على القهوه ام انه يستخدم عقله فى صنع قدره و فى النهايه يجب ان تؤمن بان كل منا ميسر لما خلق له ولو راجعت اعداد الخريجين من كل الجامعات كل عام ستجد انها اعداد تفوق الوظائف الحاليه سواء الشاغره او المستخدمه فالحل اذا اما فى تقليص الاعداد او البحث عن مجالات اخرى وفى النهايه احب ان اقول ان البلد زى ماهى محتاجه للطبيب محتاجه برضه لطبيب ناجح فى عمله وليس طبيبا يحمل شهاده فقط او مهندس لا يعلم عن مهنته سوى تلك الشهاده التى حصل عليها دون تعب وهى ايضا بحاجه الى الفنيين من المدارس الصناعيه والعمال الذين لم يكملو تعليمهم وتعساء الحظ الذين لم تتوفر لهم فرص التعليم وهذه هى درجات الله فى التفضيل بين خلقه والا لما وجدنا ذلك الشخص الذى يحمل قمامتنا وينظف شوارعنا افيقوا من احلامكم قبل ان تضيع الفرصه من تحت ارجلكم
diaby_moot_dola
اعضاء اساسيه
اعضاء اساسيه

ذكر

النمر

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 8:43 pm

بجد كلامك كويس جدا يا استاذ رضا وبجد اشكرك علية بس انا والله شغال مش قاعد الحمد لله وعندي مشروع كويس بس انا بتكلم عن مجالي حابب اني شتغل فية وبجد شكرا علي كلامك وبجد شكلك فعلا حد كويس وبجد كلامك منطقي مينفعش ارد علية غير بشكرا
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالأحد أغسطس 29, 2010 8:59 pm

لا داعى لان تشكرنى فكلنا نعانى من تلك الماساه ولكن لا يجب ان لا نستسلم ولا احد منا يعلم قدره وكماقال المعصوم صلى الله عليه وسلم لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع تفتكر لو كنت استنيت مجالك كان هيبقى عندك فرصه تعمل مشروعك اللى هوه اكيد بالنسبه ليك كل حاجه ومع مرور الايام هيصبح هوه مجالك صدقنى وربنا يوفقك ويوفق الجميع
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 12:15 am

لا طبعا متجوزش حلاق متغور الفلوس
اللى متعلم هيفهمنى
لكن ممكن اللى معاه فلوس دا يحصله حاجه تضيع فلوسه
لكن المتعلم مستقبله كويس
وربنا مبيسبش حد
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 12:51 am

كلامك ده بيحسسنى ان الحلاق ده مش بنى ادم او انه من كوكب المريخ مع ان معظم الحلاقين متعلمين وبعدين براحتك استنى بقى المتعلم اللى فى باللك اللى هيفهمك بس لازم يكون معاه الكتالوج
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 12:58 am

انا مغلطتش وقولت انه مش بنى ادم
لكن اللى هتجوزه دا هيبقى للعمر وانا من جوايا هبقى مش راضيه بالحلاق
يبقى بظلمه وبظلم نفسى معاه
ولا اتجوز واطلق وابقى خسرت كل حاجه

وبعدين تقصد ايه بالكتالوج ؟
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 1:21 am

طيب لو كان حلاق ومعاه بكالوريوس برضه هترفضيه علشان شغال حلاق ولا على راى اللمبى نوسه عاوزه تتجوز ظابط يعنى بنحلم واحلامنا هى اللى بتتحكم فينا ولا احنا اللى بنتحكم فى احلامنا ارجو التوضيح
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 1:28 am

اللى ربنا بيريده بيكون
بس انا مرضاش بحلاق ودا مش غلط لاسمح الله فى الحلاق
بس دى الحقيقه
بس لو ربنا كاتبلى انى اتجوز حلاق هتجوزه حاجه فى علم الغيب

وياريت تقولى يعنى ايه يكون معاه كتالوج؟

هسالك انا سؤال انت ترضى تتجوز كوافيره؟
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 1:32 am

ياريت كان ينفع اتجوز تانى كنت اتجوزتها بس انا متجوز الحمد لله
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 1:35 am

كل واحد وله طريقته فى التفكير

انا كان ممكن اقولك وفيها ايه لما اتجوزه
بس انا مش بحب اكدب
reda852005
عضو ماسى
عضو ماسى
reda852005

ذكر

القرد

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 2:39 am

على فكره ردى مش كدبه لان طبيعه العمل لا تنعكس بالضروره على شخصيه العامل والكوافيره انسانه ممكن تكون تستحق او ممكن متكونش تستحق ومن واقع تجربه صديق لى معه بكالوريوس تجاره واصر على ان لا يتزوج الا من فتاه مؤهلهل عالى مثله وبالفعل تزوج من مدرسه ولانها مدرسه اصرت على ان تكمل عملها ثم بعد ذلك قسمت مصاريف البيت بينها وبينه ثم بعد ذلك الزمته هو بكل مصاريف البت واحتفظت لنفسها بكامل دخلها وترتب على ذلك سوء تربيه لاطفالهم فهو تقريبا لا يترك العمل حتى فى يوم الراحه وهى تتفنن فى تعذيبه بالطلبات حتى وصل الامر فى النهايه الى حد الطلاق وهى قصه ليست من نسج الخيال انما اريد ان اقول ان الشخصيه الجيده ليست بالضروره ان تكون معها شهاده عليا فابى وابيكى تقريبا لم يحصلوا على نصف ما حصلنا عليه من التعليم ومع ذلك انشاوا اسره يعجز وعجزت اجيال عن تحقيق ما حققوه
نانا
المراقبه العامه
المراقبه العامه
نانا

انثى

الماعز

مُساهمةموضوع: رد: حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!   حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!! I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 30, 2010 2:46 am

كلام جميل

بس الاساسى ان الزوج عليه مصاريف المراه هى مش مجبره انها تساهم فى البيت
بس الى بتساهم دى بتبقى واحده عارفه ظروف الحياه
لكن اللى مش بتساهم معليهاش اى ذنب

حزب الشباب العاطل الي اين !!!!!!
صفحة 1 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» ارحمو الشباب
» قسم خاص بثورة الشباب
» قصيدة في مدح الشباب
» قمة الشباب يا زملكاوى